Czytanie ze zrozumieniem - testy

Oczyszczająca moc - Pytania do testu

Spis treści

 

Pytania do testu "Oczyszczająca moc" (czytanie ze zrozumieniem)


{ln: Jak poprawić czytanie ze zrozumieniem? ' Co zrobić, by lepiej czytać i rozumieć?}

Zadanie 1. (1 pkt)

Andrzej Szczeklik rozpoczyna i kończy swój tekst, przytaczając wypowiedzi pisarzy różnych epok. Jaki temat łączy te przytoczenia?

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

Zadanie 2. (1 pkt)

Na czym polega paradoks, do którego nawiązuje Andrzej Szczeklik w 2. akapicie?

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

Zadanie 3. (2 pkt)

Jakich wskazówek udziela Hipokrates lekarzom, wyjaśniając wspomniany paradoks? Spośród wymienionych w tekście wybierz dwie.

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

Zadanie 4. (1 pkt)

Wyjaśnij znaczenie słowa „pralekarze".

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

Zadanie 5. (1 pkt)

Dlaczego pitagorejczycy uważali muzykę za „szczególny dar bogów"?

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

Zadanie 6. (1 pkt)

Z jaką dziedziną działalności człowieka łączyli starożytni Grecy pojęcie katharsis?

A. Tylko ze sztuką.

B. Tylko z medycyną.

C. Tylko z muzyką.

D. Ze sztuką, muzyką i medycyną.

Zadanie 7. (1 pkt)

Jaka właściwość sztuki pozwoliła Arystotelesowi połączyć jej oczyszczającą moc z oczyszczającą mocą natury? Odpowiedz jednym słowem.

................................................................................................................................................................

Zadanie 8. (1 pkt)

Na czym polegał, według starożytnych Greków, wychowawczy i duchowy wpływ muzyki na człowieka?

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

Zadanie 9. (2 pkt)

Odwołując się do akapitu 10., uzupełnij tabelę, ilustrującą różnice między skalą dorycką i frygijską.

 

  skala dorycka skala frygijska
pochodzenie    
instrumenty    
brzmienie    
oddziaływanie    
etos    

 

 

Zadanie 10. (1 pkt)

Akapit 11. autor kończy zdaniem: Ależ to brzmi prawie jak starogrecka nauka o etosie muzyki! Co tak brzmi? Odpowiedz jednym zdaniem.

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

Zadanie 11. (1 pkt)

Odwołując się do akapitu 12., wyjaśnij sens zdania Każdy z nas nosi w uchu małą harfę.

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

Zadanie 12. (1 pkt)

Jaką funkcję pełni cząstka -że- w słowie byłżeby (zdanie kończące akapit 12.)?

A. Jest to spójnik łączący dwa wyrazy.

B. Jest to partykuła wzmacniająca pytanie.

C. Jest to partykuła wyrażająca niezadowolenie.

Zadanie 13. (2 pkt)

Wyniki badań amerykańskich neonatologów częściowo potwierdzają przekonanie pitagorejczyków o leczniczym oddziaływaniu muzyki. W czym są z nim zgodne, a w czym nie?

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

Zadanie 14. (1 pkt)

Główną myśl tekstu Andrzeja Szczeklika Oczyszczająca moc najlepiej wyraża zdanie:

A. Leczenie pacjenta nie ma istotnego wpływu na jego wyzdrowienie.

B. Muzyka może destruktywnie wpływać na człowieka.

C. Między medycyną i muzyką istnieje bardzo silny związek.

D. Dawna i współczesna medycyna posługują się podobnymi metodami.

Zadanie 15. (3 pkt)

Oczyszczająca moc Andrzeja Szczeklika to esej. Przeczytaj przytoczoną poniżej charakterystykę gatunku (pochodzącą ze Słownika terminów literackich, Wrocław 2000) i wskaż trzy wybrane cechy eseju w tekście. Wybór uzasadnij, odwołując się do eseju Andrzeja Szczeklika.

Esej (< ang. essay ̧ fr. essai = próba; niem. Essay) –

1. szkic filozoficzny, naukowy, publicystyczny lub krytyczny,

2. swobodnie rozwijający interpretację jakiegoś zjawiska lub dociekanie problemu,

3. eksponujący podmiotowy punkt widzenia

4. oraz dbałość o piękny i oryginalny sposób przekazu.

5. Wywód myślowy zawarty w e. w małym na ogół stopniu respektuje standardowe metody rozumowania.

6. Obok związków logicznych występują w nim nie skrępowane rygorami naukowymi skojarzenia pomysłów,

7. a obok zdań weryfikowalnych – poetyckie obrazy, paradoksalne sformułowania, błyskotliwe aforyzmy, nierzadko elementy narracyjne lub liryczno-refleksyjne.

•................................................................................................................................................ ..........

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

•................................................................................................................................................ ..........

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

•................................................................................................................................................ ..........

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.