Strona 3 z 3
Klucz odpowiedzi do testu "Sztuka jako schody ruchome" (czytanie ze zrozumieniem)
{ln: Jak poprawić czytanie ze zrozumieniem?}
Zadanie 1. (1 pkt)
- sztuka,
- polityka.
Zadanie 2. (1 pkt)
- przestali rozmawiać o polityce
- wyciszyli się wewnętrznie.
Zadanie 3. (1 pkt)
góra: | przykład: | symboliczne znaczenie: | przykład: | symboliczne znaczenie: | przykład: | symboliczne znaczenie: |
biblioteka na piętrze |
wartości wyższe | kościół św. Anny | wartości absolutne | sztuka, religia | sacrum | |
opozycja | ||||||
dół: | sala na parterze | wartości przyziemne | trasa W–Z | wartości doczesne | polityka | profanum |
Zadanie 4. (1 pkt)
Dwa środki językowe zastosowane przez autora w celu podkreślenia subiektywizmu jego wypowiedzi
środek stylistyczny | cytat |
Pierwszoosobowy nadawca | Dostałem; Kiedy myślę; mam wrażenie |
wtrącenie | (co dla mojego wyobrażenia decydujące) |
tryb przypuszczający | ...o tym wszystkim byłbym w stanie z grubsza opowiedzieć |
epitet wartościujący | dramatyczny epizod |
zdrobnienie | cudeńka |
zaimki | ja, nasz, mi |
pytanie retoryczne |
Co zostaje z książek czy filmów, które bez reszty zajmują się naszym życiem rzeczywistym, bezpośrednio danym? |
Zadanie 5. (1 pkt)
- metafora: muzyka stopniowo zwyciężała;
- porównanie: Dzieło jest przecież jak list w butelce rzuconej w bezkresny ocean przestrzeni i czasu.
Zadanie 6. (2 pkt)
Konkret: | Uogólnienie: |
strajk na polonistyce w 1981 r. | np.: rozważania nad tym, co przemijające i trwałe |
słuchanie Wagnera podczas strajku studenckiego w 1981 roku | np.: sztuka powoduje, że odchodzimy od doświadczenia konkretnego, by dotrzeć do doświadczenia uniwersalnego. |
losy Chimery w kontekście wydarzeń historycznych (np. z 1905 r.) | np.: ponadczasowość piękna, trwałość sztuki |
schody przy trasie W-Z | np.: dostrzeżenie różnych poziomów egzystencji i różnych funkcji sztuki |
Chimera | np.: rozważanie na temat eskapizmu |
Zadanie 7. (1 pkt)
Powinna łączyć niższy poziom życia z poziomem wyższym, tzn. sferę codzienności ze sferą metafizyczną, troskę o doczesne dobro wspólne z troską o dobro ostateczne.
Zadanie 8. (2 pkt) - 1 pkt za każde zagrożenie
- oderwanie się sztuki od rzeczywistości (eskapizm),
- oderwanie się od sfery metafizycznej (zajmowanie się wyłącznie życiem codziennym)