Czytanie ze zrozumieniem - testy

Sztuka jako schody ruchome - Klucz odpowiedzi do testu

Spis treści


Klucz odpowiedzi do testu "Sztuka jako schody ruchome" (czytanie ze zrozumieniem)

{ln: Jak poprawić czytanie ze zrozumieniem?}

Zadanie 1. (1 pkt)

  • sztuka,
  • polityka.

Zadanie 2. (1 pkt)

  • przestali rozmawiać o polityce
  • wyciszyli się wewnętrznie.

Zadanie 3. (1 pkt)

góra: przykład: symboliczne znaczenie: przykład: symboliczne znaczenie: przykład: symboliczne znaczenie:

biblioteka na piętrze

wartości wyższe kościół św. Anny wartości absolutne sztuka, religia sacrum
opozycja
dół: sala na parterze wartości przyziemne trasa W–Z wartości doczesne polityka profanum

 

Zadanie 4. (1 pkt)

Dwa środki językowe zastosowane przez autora w celu podkreślenia subiektywizmu jego wypowiedzi

środek stylistyczny cytat
Pierwszoosobowy nadawca Dostałem; Kiedy myślę; mam wrażenie
wtrącenie (co dla mojego wyobrażenia decydujące)
tryb przypuszczający ...o tym wszystkim byłbym w stanie z grubsza opowiedzieć
epitet wartościujący dramatyczny epizod
zdrobnienie cudeńka
zaimki ja, nasz, mi
pytanie retoryczne

Co zostaje z książek czy filmów, które bez reszty zajmują się naszym życiem rzeczywistym, bezpośrednio danym?

 

Zadanie 5. (1 pkt)

  • metafora: muzyka stopniowo zwyciężała;
  • porównanie: Dzieło jest przecież jak list w butelce rzuconej w bezkresny ocean przestrzeni i czasu.

Zadanie 6. (2 pkt)

 

Konkret: Uogólnienie:
strajk na polonistyce w 1981 r. np.: rozważania nad tym, co przemijające i trwałe
słuchanie Wagnera podczas strajku studenckiego w 1981 roku np.: sztuka powoduje, że odchodzimy od doświadczenia konkretnego, by dotrzeć do doświadczenia uniwersalnego.
losy Chimery w kontekście wydarzeń historycznych (np. z 1905 r.) np.: ponadczasowość piękna, trwałość sztuki
schody przy trasie W-Z np.: dostrzeżenie różnych poziomów egzystencji i różnych funkcji sztuki
Chimera np.: rozważanie na temat eskapizmu

 

Zadanie 7. (1 pkt)

Powinna łączyć niższy poziom życia z poziomem wyższym, tzn. sferę codzienności ze sferą metafizyczną, troskę o doczesne dobro wspólne z troską o dobro ostateczne.

Zadanie 8. (2 pkt) - 1 pkt za każde zagrożenie

  • oderwanie się sztuki od rzeczywistości (eskapizm),
  • oderwanie się od sfery metafizycznej (zajmowanie się wyłącznie życiem codziennym)
Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.