Klucz odpowiedzi do testu "O obywatelstwie" (czytanie ze zrozumieniem)
{ln: Jak poprawić czytanie ze zrozumieniem? ' Czy wiesz jak poprawić czytanie ze zrozumieniem?}
Zadanie 1. (2 pkt)
Jak Barbara Skarga ocenia współczesną rzeczywistość społeczno-polityczną? Przywołaj dwie cechy tej rzeczywistości, które taką ocenę uzasadniają (akapit 1.).
Ocena: pozytywnie i negatywnie
Cechy: pozytywnie, bo stabilna i zapewnia pokój, negatywnie ze względu na obecne w niej ciągłe kłótnie i brak więzi społecznych
Zadanie 2. (1 pkt)
Jakie postawy wobec świata przyjmuje współczesny człowiek? Wymień trzy z nich, odwołując się do akapitów 2. i 3.
Człowiek współczesny nie ufa ideologiom, jest bierny, zamyka się w kręgu spraw prywatnych, żyje bez celu.
Zadanie 3. (1 pkt)
Jaką sprzeczność związaną z egzystencją współczesnego człowieka dostrzega Barbara Skarga (akapit 3.)?
Z jednej strony człowiek obawia się samotności, z drugiej izoluje się od świata.
Zadanie 4. (1 pkt)
Jaką funkcję w toku argumentacyjnym wykładu Barbary Skargi pełni przywołanie fragmentów rozmów telefonicznych?
Autorka je przywołuje, aby zilustrować swój wywód.
Zadanie 5. (1 pkt)
W którym akapicie autorka przedstawia przykłady potwierdzające myśl wyrażoną w zdaniu:
Istnieją jednak oznaki, że ten stan obojętności nie ma akceptacji, że gdzieś w głębi kiełkuje zgoła inne myślenie. W akapitach 5. i 8. (należy wymienić jeden akapit)
Zadanie 6. (1 pkt)
Jaka jest różnica w zawartości (treści) i funkcji przekazu między „komunikatem” a „rozmową”? Odpowiedz na podstawie 5. i 6. akapitu.
|
Komunikat |
Rozmowa |
Różnica dotycząca treści przekazu |
Jest zdawkowy, pozbawiony treści. |
Zawiera treść. |
Różnica dotycząca funkcji przekazu |
Ma podtrzymać kontakt. |
Ma przekazać treść i stworzyć więź. |
Zadanie 7. (1 pkt)
Akapity 5. i 6. autorka kończy, stawiając pytania. Jaką rolę odgrywa w tekście ten zabieg?
W ten sposób autorka sygnalizuje wprowadzenie nowego wątku, ale także ożywia styl, skłania do refleksji, budzi emocje.
Zadanie 8. (1 pkt)
Przedstaw trzy warunki istnienia wspólnoty (akapity 6.– 8.).
Niezbędne są: poważne rozmowy, wspólny cel i zaangażowanie oraz poczucie więzi.
Zadanie 9. (2 pkt)
Zdanie z akapitu 4.: Patrzę więc na ludzi, najczęściej młodych, ale i w wieku dojrzałym, z przyklejonymi do ucha komórkami w każdym miejscu, na ulicy, w pociągach, korytarzach uczelni, supermarketach itd., wyraża
A. aprobatę.
B. niechęć.
C. sympatię.
D. dystans.
Uzasadnij odpowiedź w kontekście całego akapitu.
Barbara Skarga pisze: „patrzę”, więc obserwuje i przyjmuje postawę badacza. Zastanawia się nad celem i jakością rozmów. Analizuje ewentualne cele prowadzenia nic nieznaczącej rozmowy.
Zadanie 10. (1 pkt)
Zacytuj wypowiedzenia, w których autorka sygnalizuje porządkowanie toku swojej wypowiedzi.
„Chciałabym zacząć od...”
„Zanim powiem o tym słów parę...”
Zadanie 11. (1 pkt)
W jaki sposób, zdaniem starożytnych, powinien żyć człowiek? Odpowiedz, wymieniając trzy zasady.
Człowiek powinien pracować nad poznaniem siebie, uczestniczyć w życiu wspólnoty, żyć moralnie.
Zadanie 12. (1 pkt)
Na jakie zalety demokracji wskazuje autorka w akapicie 9.? Wymień dwie.
Autorka podkreśla wolność i autonomię jednostki.
Zadanie 13. (1 pkt)
Na podstawie tekstu Barbary Skargi wyjaśnij, na czym polega wzajemna zależność pomiędzy życiem społecznym a życiem jednostki.
Z jednej strony człowiek o postawie obywatelskiej wpływa na los wspólnoty, z drugiej wspólnota chroni go przed samotnością.
Zadanie 14. (1 pkt)
Na podstawie akapitów 10. i 11. wymień trzy cechy charakteryzujące człowieka – obywatela.
Człowiek o postawie obywatelskiej jest nie tylko świadomy przynależności do społeczeństwa, ale jest też aktywny, uczestniczy w tworzeniu prawa i przestrzega go.
Zadanie 15. (2 pkt)
Sformułuj główną myśl wypowiedzi Barbary Skargi (w kontekście akapitów 12. i 13.).
Przyjęcie postawy obywatelskiej pozwala na tworzenie wspólnoty i przezwyciężenie indywidualnych problemów człowieka (wewnętrznego rozdarcia, samotności, lęku).
Zadanie 16. (2 pkt)
Podkreśl trzy cechy, którymi charakteryzuje się tekst Barbary Skargi.
a. obecność elementów informacyjnych, analityczno-krytycznych, oceniających,
b. autor jest bohaterem przedstawianych zdarzeń,
c. refleksyjność,
d. lekki i barwny styl,
e. cykliczność (tekst jest częścią cyklu publikacji),
f. odniesienie do zjawisk artystycznych,
g. podmiotowość i subiektywizm,
h. styl wynikający z artystycznej funkcji języka.
Test pochodzi ze strony: www.oke.jaworzno.pl