Czytanie ze zrozumieniem - testy

O obywatelstwie - Klucz odpowiedzi do testu

Spis treści

 

Klucz odpowiedzi do testu "O obywatelstwie" (czytanie ze zrozumieniem)

{ln: Jak poprawić czytanie ze zrozumieniem? ' Czy wiesz jak poprawić czytanie ze zrozumieniem?}

 

Zadanie 1. (2 pkt)

Jak Barbara Skarga ocenia współczesną rzeczywistość społeczno-polityczną? Przywołaj dwie cechy tej rzeczywistości, które taką ocenę uzasadniają (akapit 1.).

Ocena: pozytywnie i negatywnie

Cechy: pozytywnie, bo stabilna i zapewnia pokój, negatywnie ze względu na obecne w niej ciągłe kłótnie i brak więzi społecznych

Zadanie 2. (1 pkt)

Jakie postawy wobec świata przyjmuje współczesny człowiek? Wymień trzy z nich, odwołując się do akapitów 2. i 3.

Człowiek współczesny nie ufa ideologiom, jest bierny, zamyka się w kręgu spraw prywatnych, żyje bez celu.

Zadanie 3. (1 pkt)

Jaką sprzeczność związaną z egzystencją współczesnego człowieka dostrzega Barbara Skarga (akapit 3.)?

Z jednej strony człowiek obawia się samotności, z drugiej izoluje się od świata.

Zadanie 4. (1 pkt)

Jaką funkcję w toku argumentacyjnym wykładu Barbary Skargi pełni przywołanie fragmentów rozmów telefonicznych?

Autorka je przywołuje, aby zilustrować swój wywód.

Zadanie 5. (1 pkt)

W którym akapicie autorka przedstawia przykłady potwierdzające myśl wyrażoną w zdaniu:

Istnieją jednak oznaki, że ten stan obojętności nie ma akceptacji, że gdzieś w głębi kiełkuje zgoła inne myślenie. W akapitach 5. i 8. (należy wymienić jeden akapit)

Zadanie 6. (1 pkt)

Jaka jest różnica w zawartości (treści) i funkcji przekazu między „komunikatem” a „rozmową”? Odpowiedz na podstawie 5. i 6. akapitu.

 

Komunikat

Rozmowa

Różnica dotycząca treści przekazu

Jest zdawkowy, pozbawiony treści.

Zawiera treść.

Różnica dotycząca funkcji przekazu

Ma podtrzymać kontakt.

Ma przekazać treść i stworzyć więź.

Zadanie 7. (1 pkt)

Akapity 5. i 6. autorka kończy, stawiając pytania. Jaką rolę odgrywa w tekście ten zabieg?

W ten sposób autorka sygnalizuje wprowadzenie nowego wątku, ale takżożywia styl, skłania do refleksji, budzi emocje.

Zadanie 8. (1 pkt)

Przedstaw trzy warunki istnienia wspólnoty (akapity 6.– 8.).

Niezbędne są: poważne rozmowy, wspólny cel i zaangażowanie oraz poczucie więzi.

Zadanie 9. (2 pkt)

Zdanie z akapitu 4.: Patrzę więc na ludzi, najczęściej młodych, ale i w wieku dojrzałym, z przyklejonymi do ucha komórkami w każdym miejscu, na ulicy, w pociągach, korytarzach uczelni, supermarketach itd., wyraża

A. aprobatę.

B. niechęć.

C. sympatię.

D. dystans.

Uzasadnij odpowiedź w kontekście całego akapitu.

Barbara Skarga pisze: „patrzę”, więc obserwuje i przyjmuje postawę badacza. Zastanawia się nad celem i jakością rozmów. Analizuje ewentualne cele prowadzenia nic nieznaczącej rozmowy.

Zadanie 10. (1 pkt)

Zacytuj wypowiedzenia, w których autorka sygnalizuje porządkowanie toku swojej wypowiedzi.

Chciałabym zacząć od...”

Zanim powiem o tym słów parę...”

Zadanie 11. (1 pkt)

W jaki sposób, zdaniem starożytnych, powinien żyć człowiek? Odpowiedz, wymieniając trzy zasady.

Człowiek powinien pracować nad poznaniem siebie, uczestniczyć życiu wspólnoty, żyć moralnie.

Zadanie 12. (1 pkt)

Na jakie zalety demokracji wskazuje autorka w akapicie 9.? Wymień dwie.

Autorka podkreśla wolność i autonomię jednostki.

Zadanie 13. (1 pkt)

Na podstawie tekstu Barbary Skargi wyjaśnij, na czym polega wzajemna zależność pomiędzy życiem społecznym a życiem jednostki.

Z jednej strony człowiek o postawie obywatelskiej wpływa na los wspólnoty, z drugiej wspólnota chroni go przed samotnością.

Zadanie 14. (1 pkt)

Na podstawie akapitów 10. i 11. wymień trzy cechy charakteryzujące człowieka – obywatela.

Człowiek o postawie obywatelskiej jest nie tylko świadomy przynależności do społeczeństwa, ale jest też aktywny, uczestniczy w tworzeniu prawa i przestrzega go.

Zadanie 15. (2 pkt)

Sformułuj główną myśl wypowiedzi Barbary Skargi (w kontekście akapitów 12. i 13.).

Przyjęcie postawy obywatelskiej pozwala na tworzenie wspólnoty i przezwyciężenie indywidualnych problemów człowieka (wewnętrznego rozdarcia, samotności, lęku).

Zadanie 16. (2 pkt)

Podkreśl trzy cechy, którymi charakteryzuje się tekst Barbary Skargi.

a. obecność elementów informacyjnych, analityczno-krytycznych, oceniających,

b. autor jest bohaterem przedstawianych zdarzeń,

c. refleksyjność,

d. lekki i barwny styl,

e. cykliczność (tekst jest częścią cyklu publikacji),

f. odniesienie do zjawisk artystycznych,

g. podmiotowość i subiektywizm,

h. styl wynikający z artystycznej funkcji języka. 

Test pochodzi ze strony: www.oke.jaworzno.pl 

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.