Pozytywizm - epoka literacka

Sytuacja Żydów w pozytywizmie

Sytuacja Żydów w Polsce epoki pozytywizmu

 

pozytywistyczne teksty poświęcone "problematyce żydowskiej"

  • Bolesław Prus „Lalka”
  • Eliza Orzeszkowa „Meir Ezofowicz”
  • Maria Konopnicka „Mendel Gdański”

sytuacja społeczna Żydów w Polsce

  • publicystyka poświęca uwagę tzw. „kwestii żydowskiej”
  • Żydzi zajmują się handlem, lichwą, bankowością
  • lichwa była zajęciem niegodnym chrześcijanina – stała się niszą dla wyznawców Jahwe
  • podkreślają swoją odrębność kulturową
  • są solidarni
  • bogactwo niektórych Żydów kluje w oczy biedotę

sytuacja prawna Żydów w Polsce

  • nie mogli nabywać ziemi, budynków
  • w pozytywizmie nabyli te prawa

sytuacja polityczna Żydów w Polsce

  • nie mogli wybierać samorządowców
  • nie mogli kandydować w wyborach lokalnych
  • w pozytywizmie nabyli te prawa

emancypacja Żydów

  • ruch środowisk żydowskich zdążający do zniesienia różnic społecznych, prawnych i politycznych i zrównania ich z pozostałymi Polakami
  • Żydzi podobnie jak kobiety nie chcieli być dyskryminowani
  • emancypacja to ruch o pozytywnych skutkach społecznych

asymilacja Żydów

  • wcielenie Żydów do Polskiego społeczeństwa elementem programu postępowców
  • asymilacja jest wyrazem konsolidacji społeczeństwa i walki z wynaradawianiem
  • wiąże się z organicyzmem i nacjonalizmem
  • jest formą przemocy symbolicznej wobec wyznawców judaizmu i próbą pozbawienia ich tożsamości
  • doprowadziła do pogromów żydowskich w polskich miastach – otwartego antysemityzmu
  • postulat asymilacji podzielił pozytywistów
  • klęska asymilacji jest jedną z istotnych przyczyn upadku epoki
  • teksty pozytywistyczne, w ktorych bohaterami są Żydzi
Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.