Makbet a tragedia szekspirowska i antyczna
Porównanie Makbeta Wiliama Szekspira z tragedią szekspirowską i tragedią antyczną
Tragedia antyczna |
Tragedia szekspirowska |
||
|
|
Makbet |
|
|
a) miejsca (akcja dzieje się w jednym miejscu, jeżeli coś się o wydarzy w innym informuje o tym posłaniec lub chór) |
różne miejsca akcji |
Szkocki zamek Makbeta, wrzosowiska, obóz rycerski, zamek Makdufa, pustkowie czarownic, angielski zamek królewski |
b) czasu
|
|
akcja obejmuje około 17 lat |
|
c) akcji
|
|
|
|
|
|
|
liczne monologi |
|
|
żarty odźwiernego po zabiciu Dunkana |
|
język:
|
język nie zawsze podniosły, bogactwo mowy potocznej, regionalizmy, przysłowia, celne powiedzenia, indywidualizacja języka dostosowana do charakteru osób, ale np. w monologach występuje mnóstwo ozdób retorycznych, metafor i porównań |
monolog odźwiernego |
|
|
bohaterowie pochodzą z wysokiego rodu |
na scenie obecni są bohaterowiei wysoko urodzeni i niskiego pochodzenia |
Makbet, Dunkan, pokojowcy, |
bohater
|
bohater dynamiczny, zmienia się, jest skomplikowany pod względem psychicznym |
Makbet z szlachetnego rycerza zmienia się w paranoicznego despotę, a nawet szaleńca ufnego we własną nieśmiertelność. Lady Makbet również zmienia się – popada w szaleństwo |
|
na scenie nie ma scen walki, nie przelewa się krew i nikt nie umiera ( o takich wydarzeniach informują posłańcy), nie ma również brak scen miłosnych |
są sceny pojedynków, otruć, bohaterowie umierają na scenie |
|
|
mimetyzm – naśladowanie rzeczywistości, realizm wyraźne oddzielenie elementów fantastycznych (bogowie) od świata ludzi |
przewaga scen realistycznych, występowanie świata fantastycznego w roli pomocniczej względem fabuły, przemieszanie światów, nakładanie się ich na siebie, nastrój grozy i niesamowitości, sceny wizyjne; istnienie świata fantastycznego jest wynikiem upostaciowania przez Szekspira psychologicznych motywacji bohaterów |
duch Banka, zjawy w grocie |
|
zasada prawdopodobieństwa wszystko mogłoby się zdarzyć w rzeczywistości, kolejne wydarzenia są ułożone na zasadzie przyczyna- skutek, |
zachowanie łańcucha przyczynowo-skutkowego przy jednoczesnym jego rozluźnieniu |
kolejne zbrodnie Makbeta pociągają za sobą następne |
|
|
Tragizm człowieka miotanego różnymi namiętnościami (psychologizm); |
Makbet miota się między uczciwością a ambicją, potem między żądzą władzy a strachem; |
|
|
pouczenie moralne |
zbrodnia nie popłaca, gubi człowieka |
|
|
Imię głównego bohatera jest zamieszczone w tytule tragedii |
Makbet |
|
|
|
|
|
|
odwołanie do historii, przekazów, podań i swobodne ich modyfikowanie |
wybiórczooparł się o kroniki Rafała Holinsheda. |
|
|
inscenizacja dosyć luźna, stroje z epoki, aktorzy bez masek, koturnów itp. |
inscenizacja dosyć luźna, stroje z epoki, aktorzy bez masek, koturnów itp. |
|
|
kobiece role odgrywali młodzi chłopcy, |
kobiece role odgrywali młodzi chłopcy, |
|
|
zmienna dekoracja, choć nadal nie jest zbyt bogata, często miejsce akcji charakteryzują napisy, |
zmienna dekoracja, choć nadal nie jest zbyt bogata, często miejsce akcji charakteryzują napisy, |
|
Budowa tragedii:
|
prolog podział na akty, sceny,
|
|
|
Akcja tragedii dzieli się na:
|
występowanie długich monologów, oracji zmierzanie ku katastrofie |
|