Charakterystyka Antenora
bohatera "Odprawy posłów greckich" Jana Kochanowskiego
Antenor to przedstawiciel wysokich rodów trojańskich, szlachty trojańskiej.
W prologu opisuje korupcyjne zabiegi Aleksandra zjednujące mu sojuszników
- w rozmowie z nim Aleksander stosuje nieuczciwe argumenty
-
inni mu pomogą, Ludzie mówią, że przyjaciół poznaje się w biedzie
-
jesteś przyjacielem, a przyjaciel zawsze pomaga przyjacielowi
-
dezawuuje argumenty Antenora nazywając je wymówkami
-
twierdzi, że Antenor obcym życzy lepiej niż przyjacielowi
-
nazywa go zdrajcą i oskarża o wspieranie Greków
-
oskarża o przyjęcie łapówki od Greków
-
oskarża go o chciwość, twierdzi, że Antenor służy temu, kto więcej daje, że przyjął podarek od Parysa, ale pewnie Grecy dali większy
-
- na początku rozmowy Aleksander powołuje się na przyjaźń Antenora, a na końcu rozmowy grozi mu
- przedstawia modrą postawę - troszczy się o innych i swój kraj
Antenor
- uważa, że
- prawdziwa przyjaźń nie polega na zmuszaniu przyjaciół do działań wbrew swej woli
- prawda ważniejsza niż przyjaźń
- jest wierny sprawiedliwości
- troszczy się o ojczyznę
- kieruje się swoim sumieniem
- wie, że nie on jest stroną w sporze z Grecją, to nie on porwał żonę Grekom
- zarzuca Aleksandrowi brak pohamowania w życiu i mowie
- dobrze traktuje uczciwych ludzi - gości posłów greckich
Na Radzie Trojańskiej Antenor porusza następujące kwestie:
- prawdy bronić nie trzeba
- Aleksander złamał prawo gościnności
- Mąż musi odzyskać uprowadzoną żonę - to kwestia jego honoru
- Troja, dbając o sprawiedliwość powinna oddać Helenę Grekom
- Zatrzymanie Heleny przyczyni się do wojny z Grecją
- Ceną za małżeństwo Aleksandra będzie:
- śmierć trojańskich wojowników
- upadek Troi
- Aleksander swoim wyrokiem zadowolił Wenus, a rozgniewał wszystkie pozostałe boginie
- Porwanie Medei
- to historia dawna i niepowiązana z aktualną sytuacją
- nikt z pokrzywdzonych Trojan nie domagał się od Graków naprawienia tej krzywdy
- nie ma powodu, by Priam miał się na tę krzywdę powoływać
- nieuczciwym byłoby uzasadnieniem dla własnych występków czynić cudzą krzywdę
- dawna wojna z Grekami, na którą powołuje się Aleksander, była skutkiem niesprawiedliwości Trojan