Kryteria oceny ustnej części egzaminu maturalnego z języka polskiego
PREZENTACJA MATURALNA |
ROZMOWAMaturzysta: |
pkt |
JĘZYKMaturzysta: |
pkt | |||
REALIZACJA TEMATU Maturzysta: |
pkt |
KOMPOZYCJA WYPOWIEDZI Maturzysta: |
pkt | ||||
zna, rozumie i na ogół poprawnie interpretuje materiał rzeczowy;
trafnie dobiera materiał rzeczowy prezentuje podstawowe zagadnienia w związku z tematem (rozumie temat); podejmuje częściowo udaną argumentację; poprawnie odtwarza interpretacje, sądy, opinie; formułuje na ogół poprawne wnioski wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga) |
1 | buduje wypowiedź na ogół uporządkowaną i spójną (dopuszczalne zachwiania logicznego ciągu lub proporcji poszczególnych części wypowiedzi) | 1 | formułuje na ogół adekwatne do pytań i poprawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną
bibliografię i/lub materiały pomocnicze |
2 | przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni (dopuszczalne usterki językowe)
posługuje się stylem komunikatywnym, stosownym do sytuacji (dopuszczalna schematyczność), wystarczającym słownictwem posługuje się terminologią specjalistyczna w zakresie niezbędnym do realizacji tematu |
2 |
zna i rozumie materiał rzeczowy, poprawnie go interpretuje, wykorzystując podstawowe konteksty (o ile temat tego wymaga)
wykorzystuje w funkcji argumentacyjnej trafnie dobrany materiał rzeczowy (selekcjonuje materiał) prezentuje zagadnienia w ścisłym związku z tematem (rozumie temat) jasno formułuje główną myśl wypowiedzi i trafnie dobiera argumenty formułuje wnioski, sądy i opinie funkcjonalnie wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga) |
2 | formułuje na ogół adekwatne do pytań i poprawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocnicze
uzasadnia własne stanowisko (rozumie stanowisko rozmówcy); uczestniczy w rozmowie dostosowuje do pytania stopień szczegółowości (ogólności) odpowiedzi |
2 |
formułuje na ogół adekwatne do pytań i poprawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną
bibliografię i/lub materiały pomocnicze uzasadnia własne stanowisko (rozumie stanowisko rozmówcy); uczestniczy w rozmowie dostosowuje do pytania stopień szczegółowości (ogólności) odpowiedzi |
5 |
przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni (dopuszczalne usterki językowe)
posługuje się komunikatywnym, stosownym do sytuacji stylem posługuje się słownictwem stosownym i zróżnicowanym przestrzega zasad etykiety językowej posługuje się terminologią właściwą do realizacji tematu stosuje środki językowe typowe dla rozmowy |
4 |
przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni
posługuje się komunikatywnym, stosownym do sytuacji stylem; bogatym słownictwem przestrzega zasad etykiety językowej posługuje się terminologią specjalistyczną stosuje środki językowe typowe dla rozmowy |
6 | ||||||
zna i rozumie wybrany materiał, wnikliwie go interpretuje, przywołując różnorodne konteksty
wykorzystuje w funkcji argumentacyjnej trafnie dobrany materiał (selekcjonuje materiał) prezentuje zagadnienia w ścisłym związku z tematem (rozumie temat) formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, hierarchizuje argumenty formułuje wnioski, sądy i opinie, wartościuje, uogólnia, syntetyzuje funkcjonalnie wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga) |
3 | formułuje na ogół adekwatne do pytań i poprawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocnicze
przekonująco uzasadnia własne stanowisko (rozumie stanowisko rozmówcy), swobodnie uczestniczy w rozmowie dostosowuje do pytania stopień szczegółowości (ogólności) odpowiedzi |
7 | przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni
posługuje się stylem stosownym do sytuacji, komunikatywnym, o wyraźnych cechach indywidualnych przestrzega zasad etykiety językowej posługuje się bogatym słownictwem, posługuje się bogatą terminologią (unikając pseudonaukowości) swobodnie stosuje środki językowe typowe dla rozmowy |
8 |
Punkty przyznaje się za całość opisaną na danym poziomie, nie przyznaje się punktów cząstkowych. Wytłuszczone zostały kryteria, które zdający musi spełnić, aby uzyskać liczbę punktów z danego poziomu. Jeśli wypowiedź zdającego nie spełnia kryteriów opisanych na poziomie I, nie przyznaje się punktów. Wypowiedź zdającego może być oceniona np. tak: za sposób realizacji tematu – 3pkt, za kompozycję wypowiedzi – 2pkt, za rozmowę – 5pkt, za język – 8pkt, razem 18pkt na 20 możliwych do uzyskania.
Opracowano na podstawie "Aneksu" do egzaminu maturalnego wydanego przez CKE