Test maturalny z języka polskiego

Melodramat na wakacje - Odpowiedzi

Spis treści

Język polski pisemna matura od 2015 r. Test: Melodramat na wakacje

Odpowiedzi

Poprawne odpowiedzi wyróżniono wytłuszczeniem.

Zadanie 1. (0–1)

Wyjaśnij na podstawie tekstu sens użytego w nim sformułowania: „melodramat to gatunek wysoce skonwencjonalizowany".
Melodramat to gatunek wysoce skonwencjonalizowany, co oznacza, że każdy film, który można zaliczyć do tego gatunku, ma charakterystyczne cechy, które są stałe i niezmienne.

LUB

Gatunek wysoce skonwencjonalizowany – tu: melodramat – to taki gatunek, którego realizacje podlegają ścisłym regułom, którego cechy charakterystyczne są wyraźnie określone i ustalone, a więc melodramat jako gatunek wysoce skonwencjonalizowany jest rodzajem bardzo dobrze utrwalonego, powtarzalnego schematu itp.

Zadanie 2. (0–1)

Użyte w pierwszym akapicie wyrażenie „najbardziej melodramatyczny melodramat, jaki tylko można sobie wyobrazić", oznacza w kontekście całego akapitu, że film List w butelce to

A. najwybitniejszy melodramat w historii kina.
B. niezwykle wzruszający film.
C. film zrealizowany w sposób typowy dla gatunku.
D. film spełniający wszystkie oczekiwania widzów.

Zadanie 3. (0–2)

a) Wyrażenie melodramatyczny melodramat to
A. hiperbola.
B. oksymoron.
C. antonim.
D. synekdocha.

b) Jaką funkcję pełni ten środek stylistyczny w tekście Grażyny Stachówny?
Podkreśla skonwencjonalizowanie filmu.

LUB

Podkreśla, że jest to film zrealizowany w sposób typowy dla gatunku.

Zadanie 4. (0–2)

a) Przepisz z tekstu Grażyny Stachówny zdanie zawierające opinię o filmach dla kobiet i określ, czy jest to opinia pozytywna, czy negatywna.
„Film dla kobiet (...) ciągle oznacza degradujące dzieła, w których się kocha, plotkuje i zmyśla".

b) Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do słownictwa użytego w zacytowanym zdaniu.
Jest to opinia negatywna, na co wskazują zastosowane środki leksykalne, takie jak: degradujące, plotkuje, zmyśla – wyrazy nacechowane ujemnie.

LUB

W zdaniu tym jest mowa o utrwalonym negatywnym wartościowaniu „filmów dla kobiet", o czym świadczy użycie czasowników: degradować, plotkować i zmyślać, w których nznaczeniach zawiera się ocena ujemna – obiektu, czynności i wytworów działań.

Zadanie 5. (0–1)

Znajdź w drugim akapicie recenzji trzy przymiotniki pochodzenia obcego, które mają znaczenia opisane w tabeli. Wpisz każdy z tych wyrazów obok odpowiadających im definicji. Jedno znaczenie nie odpowiada żadnemu z wyrazów.

Lp. Opis znaczenia Wyraz obcy
1. 'odbiegający od normy, wynaturzony'  -----------
2. 'powodujący zniszczenie, rozpad'  destrukcyjny
3. 'przygnębiony, zniechęcony próbami bezskutecznego osiągnięcia jakiegoś celu'  sfrustrowany
4. 'typowy dla osób niestabilnych emocjonalnie, nadpobudliwych'  neurotyczny

 

Zadanie 6. (0–1)

Recenzja Grażyny Stachówny jest nietypowa, ponieważ

A. zawiera ocenę filmu.
B. zachęca do obejrzenia filmu.
C. porównuje film z innymi melodramatami.
D. ujawnia zakończenie filmu.

 

 

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.