Czytanie ze zrozumieniem - testy

Przybory człowieka myślącego - Pytania do testu

Spis treści

 

Pytania do testu czytania ze zrozumieniem: Przybory człowieka myślącego. 

Zadanie 1. (1 pkt)

Wymień dwie cechy charakterystyczne, zdaniem Barańczaka, dla poezji Herberta.

Zadanie 2. (1 pkt)

Czym różni się technika „persony” poetyckiej od techniki lirycznego monologu dramatycznego?

Technika lirycznego monologu dramatycznego

Technika „persony” poetyckiej

Zadanie 3. (1 pkt)

Ustalenie przez czytelnika, do jakiego stopnia Pan Cogito reprezentuje autora, jest zadaniem bardzo złożonym. Wyjaśnij, w jaki sposób Herbert komplikuje to rozpoznanie.

Zadanie 4. (1 pkt)

Słowniku wyrazów obcych PWN (Warszawa 2000) znajduje się następujące hasło:

protagonista 1. człowiek przodujący, wyróżniający się w czymś, walczący o coś; przywódca. 2. teatr.a) najwybitniejszy aktor zespołu lub odtwórca głównej roli. b) w starożytnym teatrze greckim: pierwszy aktor, prowadzący dialog najpierw z chórem, później także z drugim i trzecim aktorem.

W jakim znaczeniu został użyty wyraz „protagonista” w akapicie 7.?

Zadanie 5. (1 pkt)

Podaj dwa argumenty, którymi Barańczak uzasadnia swoje stwierdzenie, że w Panu Cogito nie ma nic szczególnie kartezjańskiego.

Zadanie 6. (1 pkt)

Co Barańczak nazywa etycznym odpowiednikiem pojęcia tożsamości w poezji Herberta?

Zadanie 7. (1 pkt)

Na czym, zdaniem Barańczaka, polega ironia Przesłania Pana Cogito?

Zadanie 8. (1 pkt)

Jaką funkcję w akapicie 7. pełnią zdania pytające?

A. Podkreślają logikę wywodu.

B. Wyrażają emocje nadawcy.

C. Poruszają emocje odbiorcy.

Zadanie 9. (1 pkt)

Czemu w akapicie 12. służy zdrobnienie?

Zadanie 10. (1pkt)

Jaką funkcję w kompozycji tekstu Barańczaka pełnią akapity 12.-13.?

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.