Gimnazjum - język polski - egzamin gimnazjalny - część humanistyczna

Zasady oceniania wypracowania na egzaminie

Zasady oceniania wypowiedzi pisemnej na egzaminie gimnazjalnym.

Artykuł przedstawia kryteria, według których egzaminatorzy będą oceniać wypracowanie, czyli dłuższą wypowiedź pisemną.

Jak oceniane będzie wypracowanie na egzaminie?

Treść

Poziom 4:

rozumowanie pełne (teza, argumentacja, wniosek*), argumentacja wyczerpuje wymagania tematu, wszystkie argumenty trafne

Poziom 3:

rozumowanie pełne (teza, argumentacja, wniosek*), ale argumentacja nie wyczerpuje wymagań tematu, lub argumentacja wyczerpuje wymagania tematu, ale niektóre argumenty są nietrafne
Poziom 2:

rozumowanie niepełne (nie jest jasne, za czym lub przeciw czemu zdający argumentuje), większość argumentów trafnych
Poziom 1:

próba rozumowania (nie da się stwierdzić, za czym lub przeciw czemu zdający argumentuje)
Poziom 0:

brak argumentacji lub praca nie na temat

Segmentacja tekstu

Poziom 1:

segmentacja konsekwentna
Poziom 0:

segmentacja przypadkowa, brak segmentacji

Styl

Poziom 1:

styl konsekwentny i dostosowany do przyjętej formy wypowiedzi
Poziom 0:

styl niekonsekwentny lub niedostosowany do przyjętej formy wypowiedzi

Język

Poziom 2:

najwyżej 3 błędy składniowe lub leksykalne, lub frazeologiczne, lub fleksyjne
Poziom 1:

4 błędy składniowe lub leksykalne, lub frazeologiczne, lub fleksyjne
Poziom 0:

ponad 4 błędy składniowe lub leksykalne, lub frazeologiczne, lub fleksyjne

Ortografia

Poziom 1:

najwyżej 2 błędy
Poziom 0:

ponad 2 błędy

Interpunkcja

Poziom 1:

najwyżej 3 błędy
Poziom 0:

ponad 3 błędy

Źródło: Informator gimnazjalny

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.