Zasady oceniania wypowiedzi pisemnej na egzaminie gimnazjalnym.
Artykuł przedstawia kryteria, według których egzaminatorzy będą oceniać wypracowanie, czyli dłuższą wypowiedź pisemną.
Jak oceniane będzie wypracowanie na egzaminie?
Treść
Poziom 4:
rozumowanie pełne (teza, argumentacja, wniosek*), argumentacja wyczerpuje wymagania tematu, wszystkie argumenty trafne
Poziom 3:
rozumowanie pełne (teza, argumentacja, wniosek*), ale argumentacja nie wyczerpuje wymagań tematu, lub argumentacja wyczerpuje wymagania tematu, ale niektóre argumenty są nietrafne
Poziom 2:
rozumowanie niepełne (nie jest jasne, za czym lub przeciw czemu zdający argumentuje), większość argumentów trafnych
Poziom 1:
próba rozumowania (nie da się stwierdzić, za czym lub przeciw czemu zdający argumentuje)
Poziom 0:
brak argumentacji lub praca nie na temat
Segmentacja tekstu
Poziom 1:
segmentacja konsekwentna
Poziom 0:
segmentacja przypadkowa, brak segmentacji
Styl
Poziom 1:
styl konsekwentny i dostosowany do przyjętej formy wypowiedzi
Poziom 0:
styl niekonsekwentny lub niedostosowany do przyjętej formy wypowiedzi
Język
Poziom 2:
najwyżej 3 błędy składniowe lub leksykalne, lub frazeologiczne, lub fleksyjne
Poziom 1:
4 błędy składniowe lub leksykalne, lub frazeologiczne, lub fleksyjne
Poziom 0:
ponad 4 błędy składniowe lub leksykalne, lub frazeologiczne, lub fleksyjne
Ortografia
Poziom 1:
najwyżej 2 błędy
Poziom 0:
ponad 2 błędy
Interpunkcja
Poziom 1:
najwyżej 3 błędy
Poziom 0:
ponad 3 błędy
Źródło: Informator gimnazjalny