"Inny świat". Pytania do lektury
Artykuł zawiera pytania z treści lektury Inny świat Gustawa Herlinga Grudzińskiego, lektury, która zgodnie z rozporządzeniem MEN obowiązuje na maturę i jest obowiązkowa dla każdego ucznia szkoły ponadgimnazjalnej (liceum i technikum) na poziomie podstawowym, ponieważ tak wskazuje podstawa programowa. Szczegółowe pytania z lektury "Inny świat" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Pytania dotyczą treści poszczególnych rozdziałów. Dzięki temu możesz sprawdzić czy rozumiesz i pamiętasz wszystkie istotne elementy "Innego świata".
Pytania: Inny świat. Część I
Witebsk-Leningrad-Wołogda
Pytania do lektury
- Gdzie zaczyna się akcja „innego świata"?
- Wymień we właściwej kolejności więzienia, w których przebywał narrator.
- Jak brzmiała najważniejsza informacja w czasie pobytu w Witebsku?
- Jakie potrzeby uniemożliwiły bohaterowi opór w śledztwie?
- Jak brzmiało oskarżenie narratora?
- Jak brzmiało uzasadnienie wyroku?
- Co jest plagą więzień sowieckich?
- Jakie w Rosji są najgroźniejsze półlegalne mafie?
- Jakie namiętności bezprizornych wymienia narrator?
- Co wiesz o kształceniu bezprizornych?
- Co wiesz o bytownikach?
- Jak narrator nazywa więzienie w Leningradzie?
- Co umożliwia bytownikowi zostanie urką?
- Uporządkuj 4 grupy więźniów rosnąco według hierarchii
- O co w czasach pionierskich grali urkowie?
- Co wiesz o Szkłowskim?
- Co stracił Szkłowski w pociągu?
- Jaki okres czasu narrator spędził w Wołogdzie?
- Co wiesz o celi 37.?
Nocne łowy
Pytania z treści lektury
- Co znaczy słowo „proizwoł"?
- Jaką funkcję pełni cudzysłów w pierwszym zdaniu rozdziału „Nocne łowy"?
- Jakie lata należą do czasów pionierskich?
- Jakie przełomowe wydarzenia wymienia narrator opisując historię komunizmu?
- Jaka jest historia Jercewa?
- Jak wyglądała śmiertelność w Jercewie w czasach pionierskich?
- Kim i jacy byli nacmeni?
- Jakie były początki „proizwołu"?
- Co mają wspólnego „proizwoł" i „nocne łowy"?
- Jak wyglądąło Jercewo?
- Kto padł ofiarą nocnych łowów?
- Jak wyglądały relacje Kowala i Marusi?
- Dlaczego Kowal odrzucił miłość Marusi?
Praca
Dzień po dniu
Pytania do lektury
- Jaki jest harmonogram dnia w łagrze?
- Czego uczy o życiu w łagrze historia Ponomarenki?
- Co to jest tufta?
- Jak wygląda dzień pracy w łagrze na lesopowale?
- Jak wygląda dzień pracy w łagrze na bazie żywnościowej?
- Jak wygląda wyżywienie w łagrze?
- Czego dowiadywali się więźniowie 1 maja?
- Jaki stosunek ma narrator do tego co podpisał 1 maja?
Ochłap
Pytania z treści lektury
- Kim byli ITR-owcy?
- Dlaczego Gorcew budził antypatię więźniów?
- Kim był na wolności Gorcew?
- Dlaczego Więźniowie mogli zabić byłego NKWD?
- Dlaczego więźniowie nie zabili Gorcewa od razu?
- Dlaczego Gorcew jadał z III kotła skoro nie wyrabiał normy nawet na pierwszy?
- Czego uczy historia Gorcewa?
Zabójca Stalina
Pytania do lektury
- Czym jest i jak się objawia „kurza ślepota"?
- Gdzie „kurzy ślepcy" mogli się wyleczyć ze swej choroby?
- Jaka kara spotkała Zabójcę Stalina za „kurzą ślepotę" na bazie żywnościowej?
- Za co Zabójca Stalina trafił do łagru?
- Jaki był stosunek Zabójcy Stalina do oskarżenia?
- Czego uczy historia Zabójcy Stalina?
Drei Kameraden
Pytania z treści lektury
- Jaką funkcję pełnił w obozie wagon nazywany „pieriesylnym"?
- Na czym polegało wyjątkowe położenie geograficzne Jercewa?
- Jaki łagr bywa nazywany „obozem karnym bez dna"?
- Jakie warunki panują w Drugiej Aleksiejewce?
- Co to znaczy, że barak „pieriesylny" pełnił funkcję instytutu Badania Koniunktur Politycznych?
- Jak rok wojny wpływa na transporty więźniów do baraku „pieriesylnego"?
- Jak mieli na imię tytułowi bohaterowie tego rozdziału?
- Jakie były losy niemieckich komunistów określanych w tytule jako drei kamaraden?
Ręka w ogniu
Pytania do lektury
- Co jest celem śledztwa?
- Jakim procesom podlega typowy więzień?
- Czym różniło się śledztwo Polaków od typowego śledztwa w ZSRR?
- Kto dokonał analizy procesu, któremu poddany został więzień w ZSRR?
- Przedstaw w punktach biografię Michała Aleksiejewicza Kostylewa.
- Jaki gatunek przywołuje na myśl historia Kostylewa?
- Jak narrator interpretuje postępowanie Kostylewa?
- Jaki stosunek zachowuje narrator wobec Michała Aleksiejewicza Kostylewa?
- Jak wyglądał Michaił Aleksiejewicz Kostylew?
- Jaką rolę według Michaiła Aleksiejewicza Kostylewa odegrała w jego życiu francuska literatura?
- Dlaczego Michaił Aleksiejewicz Kostylew przewijał rękę nad ogniem?
- Jak Jercewo zareagowało na wieść, że szykuje się etap na Kołymę?
- Do czego narrator porównuje etap na Kołymę?
- Kogo naczelnicy łagrów wysyłali do innych łagpunktów np. na Kołymę?
Dom Swidanij
Pytania z treści lektury
- Scharakteryzuj „Dom Swidanij".
- Jakie warunki trzeba było spełnić, by uzyskać zgodę na widzenie?
- Jaka procedura obowiązywała w związku z widzeniem?
- Dlaczego uniemożliwiano lub utrudniano widzenia?
- Jakie niebezpieczeństwa wiążą się z widzeniem?
- Jaką rolę w systemie łagrów pełnił Dom Swidanij?
- Jakie intertekstualności pojawiają się w tym rozdziale?
- Co takiego wyjątkowego było w stosunku więźniów do „Domu Swidanij"?
Zmartwychwstanie
Pytania do lektury
- Jaki obraz szpitala odnajdujemy w „innym świecie"?
- Kto pracował w szpitalu w Jercewie?
- Jak więźniowie traktują pobyt w szpitalu?
- Jak szpital dzieli więźniów?
- Jakie warunki trzeba było spełnić, by trafić do szpitala?
- Co więźniowie robili żeby trafić do szpitala?
- Jaka jest cena za pobyt w szpitalu?
- Jaki budynek wpływa na życie więźnia podobnie do szpitala?
- Co trzeba zrobić, by przetrwać w łagrze?
- Jaką rolę w łagrze odgrywają wspomnienia z wolności?
- Czego symbolem jest Michaił Stiepanowicz W. - stróż nocny przy magazynie na bazie?
- Na co pozwala samotność w szpitalu?
- Jak należy zinterpretować tytuł rozdziału w kontekście treści rozdziału i w kontekście motta „innego świata"?
- Dlaczego kluczowe słowo „zmartwychwstanie" jest zapisywane raz małą a raz dużą literą?
- Czy możliwe jest pełne zmartwychwstanie w sowieckim obozie pracy?
- Co takiego zrobiła siostra Jewgienija Fiodorowna i Jarosław R. - student politechniki w Leningradzie?
- Jak na los Jarosława R. - studenta politechniki w Leningradzie wpłynął Jegorow?
- Jakie były motywy działań podjętych przez Jegorowa wobec Jarosława R. - studenta politechniki w Leningradzie?
Wychodnoj dień
Pytania do lektury
- Co to jest i jak funkcjonuje wolny dzień w sowieckich obozach pracy?
- Jak w łagrze wyglądają przygotowania do tytułowego święta?
- Jak w łagrze obchodzi się tytułowe święto?
- Kto zarabia na łagrach?
- Jaką funkcję pełni anegdota o słoninie?
- Jaką rolę w obozie odgrywał „stary kulawiec Koźma"?
- Jak przebiegało śledztwo Rusto Karinena?
- Czym były plany ucieczki z łagru?
- Jak wyglądała nieudana próba ucieczki Rusto Karinena?
- Czego uczy ucieczka Rusto Karinena?
Pytania: Inny świat. Część 2.
Głód
Pytania treści lektury
- Jakiej prawdy o człowieku uczy Grudzińskiego wojna? Znajdź jedno zdanie.
- Co w rozdziale „Głód" Grudziński nazywa „nową moralnością"?
- Jaką prawdę o człowieku odkryła „nowa moralność"?
- Jakie stanowisko zajmuje wobec „nowej moralności" G. Herling-Grudziński?
- Na czym polega obłuda „moralności obozowej" wg G. Herlinga-Grudzińskiego?
- Jakie dwie odmiany prostytuowania się kobiet postrzegają więźniowie?
- W czym przejawia się obozowy mizoginizm?
- W jaki sposób w łagrze łamano opór kobiet?
- Czego uczy historia „generalskiej doczki"?
- Jakie były okoliczności zakładu Grudzińskiego z inż. Polenko?
- Dlaczego Grudziński zaoferował „generalskiej doczce" małżeństwo?
- Jak Polenko złamał „generalską doczkę"?
- Jak się zmieniła „generalska doczka" w łagrze?
- Jaka wyglądała „generalska doczka" po wyjściu z łagru?
- Czego uczy historia „Tani – śpiewaczki operowej"?
- Dlaczego historia Tani jest znana w całym łagrze?
- Jak długo opierała się Tania?
- Jak złamano Tanię, śpiewaczkę operową?
- Kto złamał Tanię, śpiewaczkę operową?
- Dlaczego Tania trafiła do łagru?
- Kim był Samsonow?
- Kim był Blumen?
- Jak można było zaspokajać głód?
- Co było najbardziej widoczne w łaźni?
- Jak często więźniowie korzystali z łaźni?
- Jak wyglądała procedura korzystania z łaźni?
- Jaka jest historia profesora Borysa Lazarowicza N.?
- Jaką rolę w życiu Grudzińskiego odegrał profesor N.?
- Kiedy rozpoczął się wielki głód?
- Jakie są przejawy wielkiego głodu w Jercewie?
- Jakie są skutki wielkiego głodu w Jercewie?
- Jak narrator reagował na głód?
- Jakie lekarstwo na głód wynalazł narrator?
- Jak Grudziński przemycał swoje „lekarstwo na głód" do zony?
- Z kim Grudziński dzielił się zdobytym pożywieniem w czasie wielkiego głodu?
- Do czego aluzją są słowa narratora „Bywa, że i w obozie ziścić można najśmielsze sny"?
Krzyki nocne
Pytania z treści lektury
- Jaki kierunek interpretacyjny wytycza motto rozdziału?
- Jak narrator podsumowuje wszystkie czynności wykonywane przez więźniów przed snem?
- Kogo narrator ma na myśli, gdy mówi: „religijni samobójcy", „Chrystusowi czciciele śmierci"?
- Jak do tej pory funkcjonował topos śmierci w europejskiej kulturze?
- Dlaczego w obozie niemożliwa jest ars bene moriendi?
- Dlaczego w łagrze ludzie krzyczą po nocach?
- Kto i dlaczego nie krzyczy po nocach?
- Dlaczego narrator pisze, że stary góral czeczeński jęczał po nocach?
- Wyjaśnij znaczenie słów: „I dziwna rzecz: właśnie on, który był „człowiekiem bitym", „miał odbite wnętrzności", nie krzyczał nigdy po nocach; niekiedy tylko jęknął."?
- Dlaczego ludzie w łagrze boją się śmierci?
- Wskaż intertekstualność w tym rozdziale.
- W której osobie wypowiada się narrator?
- Jaki obraz śmierci przedstawia narrator w rozdziale?
- Dlaczego motto stoi w opozycji do śmierci?
Jakie znaczenia uruchamia metafora okrętu w rozdziale krzyki nocne?
Zapiski z martwego domu
Pytania do lektury
- Jaki film był wyświetlany w Jercewie za czasów Grudzińskiego?
- Czym jest barak „chudożestwiennoj samodiejatielnosti"?
- Jaką rolę w łagrze pełni „kawecze"?
- Kto pracował w „kawecze"?
- Jak jest rola książek w obozie?
- Dlaczego oficjalnie problem analfabetyzmu w Jercewie nie istniał?
- Jaką rolę odgrywał Kunin w Jercewie?
- Jak wyglądają przygotowania do przedstawień teatralnych w łagrze?
- Jak zachowują się więźniowie w trakcie spektaklu?
- Jak wyglądał pokaz filmu w łagrze?
- Jak więźniowie reagowali na przeciętny film?
- Jak narrator opisuje Natalię Lwowną?
- Dlaczego Natalia Lwowna trafiła do łagru?
- Dlaczego Natalia Lwowna płakała po filmie?
- Jak wyglądają przedstawienia teatralne w łagrze?
- Przed czym trzeba uciekać w łagrze, by przeżyć?
- Jaką rolę w życiu narratora-bohatera odegrała Natalia Lwowna?
- Czego uczy lektura Dostojewskiego?
- Dlaczego stan pełnej świadomości jest niebezpieczny w łagrze?
- Co znaczy metafora zatrutego źródła, użyta w tym rozdziale?
- Jakie rozrywki w łagrze opisuje Grudziński?
- Kim był Wsiewołod Prastuszko?
- Kim był Zelik Lejman?
- Jaki był los polskich Żydów?
- Kogo „lesoruby" nazywały: „moskowskaja bladź"?
- Jaka tajemnica podzieliła Natalię Lwowną i narratora-bohatera?
- Jaki los spotkał Natalię Lwowną?
- Jak interpretujesz słowa narratora: „Są tajemnice, które łączą, są jednak i takie, które w wypadku klęski na zawsze – dzielą"?
Na tyłach otieczestwiennoj wojny
Partia Szachów
Pytania z treści lektury
- Wyjaśnij znaczenie tytułu?
- Jaka część mowy rozpoczyna 1. zdanie podrozdziału Partia szachów?
- Jaka część mowy rozpoczyna 2. zdanie podrozdziału Partia szachów?
- Jak władze Jercewa zareagowały na wybuch wojny rosyjsko-niemieckiej?
- Jak więźniowie zareagowali na wybuch wojny rosyjsko-niemieckiej?
- Jak na wybuch wojny rosyjsko-niemieckiej zareagowali ludzie wolni?
- Co zmienił wybuch wojny rosyjsko-niemieckiej w życiu głównego bohatera?
- Kto nie był zaskoczony wybuchem wojny rosyjsko-niemieckiej i dlaczego?
- Podpisanie paktu Sikorski-Majski i amnestia na los Polaków w łagrze?
- Jak w łagrach wraz ze zmianami w polityce traktowano Polaków?
- Jak zmieniała się polityka łagrów wobec Niemców wraz ze zmianami na froncie?
- Kim byli iteerowcy?
- Co znaczy frazeologizm: wybrańcy losu?
- Jakie przywileje przysługiwały iteerowcom w łagrze?
- Jaką cenę musieli zapłacić ITR-owcy za swoje przywileje?
- Co symbolizuje Zyskind?
Sianokosy
Pytania do lektury
- Jaką rolę odegrały sianokosy w życiu bohatera „Innego świata"?
- Jaki stosunek miał narrator do sianokosów?
- W jaki sposób narrator przedstawia sianokosy?
- Kim był Iganow?
- Kim był Sadowski?
- Jakie były konsekwencje pracy na birży drzewnej?
- Co najbardziej zatruwało życie Grudzińskiemu w czasie pracy na birży drzewnej?
- Kim był Machapetian?
- Jaką rolę odegrał Machopetian w życiu bohatera?
- Jaki zabieg dostrzegasz patrząc na motto i zakończenie rozdziału?
- Jaką postawę narrator-bohater zajmuje wobec motta tego rozdziału?
Męka za wiarę
Pytania z treści lektury
- Kiedy narrator postanowił ogłosić głodówkę protestacyjną?
- Dlaczego narrator podjął głodówkę protestacyjną w Jercewie?
- Dlaczego Jercewo się wyludniło w rozdziale „Męka za wiarę"?
- Dlaczego Polacy nie potrafili się porozumieć w sprawie głodówki?
- Jakimi typami argumentów posługiwali się Polacy, podejmując decyzję o głodówce?
- Jakie argumenty przemawiały za głodówką?
- Jakie argumenty przemawiały przeciwko głodówce?
- Ilu Polaków zdecydowało się na głodówkę?
- Dlaczego Polacy postanowili głodować?
- Kiedy i jak Polacy rozpoczęli głodówkę w Jercewie?
- Jak wyglądały relacje między Polakami a resztą więźniów po ogłoszeniu amnestii?
- Jak wyglądały relacje między Polakami?
- Jak wyglądały relacje między Polakami a resztą więźniów w Jercewie po ogłoszeniu głodówki?
- Co to jest otkaz?
- Jak traktuje się otkaz w łagrach?
- Jak nazywał się naczelnik obozu w Jercewie?
- Dlaczego Polacy, którzy zdecydowali się na głodówkę nie podpisali niczego u Samsonowa?
- Jak funkcjonowała kara izolatora w Jercewie?
- Co w karze izolatora niszczyło więźniów?
- Dlaczego zakonnice znajdują się w izolatorze?
- Skąd wziął się termin „męka za wiarę"?
- Co znaczy tytuł męka za wiarę?
- Jak wyglądała głodówka?
- Ile trwała głodówka Grudzińskiego?
- Czym kończy się rozdział „Męka za wiarę"?
Trupiarnia
Pytania do lektury
- Jakim środkiem stylistycznym zaczyna się pierwsze zdanie rozdziału?
- Jaka jest różnica między „rabotiagą" a „dochodiagą"?
- Podaj przytoczone przez narratora synonimiczne określenia do tytułu rozdziału.
- Jakie „typowe choroby Północy" wymienia narrator?
- Na jakie podkategorie dzielono więźniów w Trupiarni?
- Jak więźniowie Jercewa wyrażają się o Trupiarni?
- Jakich znajomych narrator spotkał w Trupiarni?
- Znajdź wszystkie porównania, które dotyczą Trupiarni?
- Jaką biografię miał Dimka?
- Jaką biografię miał M.?
- Jak w łagrze obchodzono Boże Narodzenie?
- Czego życzono sobie w Wigilię w łagrze?
Opowiadanie B.
Pytania z treści lektury
- Jaki obraz radzieckiego systemu sprawiedliwości wyłania się z śledztwa B.?
- Jakie warunki życia panują w Aleksiejewce?
- Jaki los spotkał 123 Polaków z Aleksiejewki?
Ural 1942
Pytania do lektury
- Pierwsze zdanie rozdziału to informacja, ocena czy opinia?
- Podaj tytuł dzieła, do którego odnajdujemy aluzję literacką na początku rozdziału?
- Jak wygląda motyw pożegnania?
- Co otrzymywał więzień w drugim oddziale NKWD?
- Dlaczego Grudziński nie mógł pojechać z łagru do Czelabińśka lub innego wielkiego miasta?
- Z jakiego grzechu spowiada się Grudziński w trakcie podróży na Ural?
- Dlaczego narrator nie decyduje się opisać nocy na dworcu w Wołogdzie?
- Jaki kierunek literacki został wykorzystywany w opisie nocy na dworcu w Wołogdzie?
- Jak Grudziński wydostał się z Wołogdy?
- Dlaczego Grudziński wylądowała w Buju?
- Jak Grudziński dostał bilet do Swierdłowska?
- Jak Grudzińskiego potraktowały rosyjskie robotnice w ekspresie do Swiedrdłowska?
- Jaki obraz Swierdłowska wyłania się z Innego świata?
- Dlaczego Grudziński odwiedza Krugłową?
- Gdzie Grudziński umył się po raz pierwszy od dwóch miesięcy po odzyskaniu wolności?
- Jak wyglądają odwiedziny Krugłowej?
- Czego uczy historia Krugłowej?
- Jak wyglądała przyjaźń z Fatimą?
- Kogo w Czelabińsku z dawnych znajomych spotkał Grudziński?
- Gdzie i w jakich okolicznościach Grudziński pisze: „Byliśmy więc nareszcie ludźmi"?
- Jak wyglądała rekrutacja do polskiej armii w Czelabińsku?
- Jak wyglądała podróż do Ługowoje?
- Kiedy i gdzie wcielono Grudzińskiego do armii polskiej?
- Kiedy kończy się fabuła „Innego świata"?
Epilog: Upadek Paryża
Pytania z treści lektury
- Po co narrator dokonuje retrospekcji w Epilogu?
- Jaki obraz więzienia, więźniów w Witebsku pojawia się w Epilogu „Innego świata"?
- Po co Jewriej spotyka się z Grudzińskim?
- Wskaż prawdziwe informacje o Jewrieju.
- Jaki środek stylistyczny rozpoczyna ostatni akapit drugiej części Epilogu?
- Co znaczy Jewriej?
- Biografia Jewrieja?
- Z czego spowiada się Jewriej Grudzińskiemu?
- Jaką częścią mowy jest słowo, o które prosi Grudzińskiego Jewriej?
- Dlaczego Grudziński nie może spełnić prośby Jewrieja?
- Jaki środek stylistyczny został użyty w ostatnim akapicie „innego świata"?
- Co stanowi klamrę w „Innym świecie"?
- Jaką funkcję pełni Epilog w kompozycji „Innego świata"?
Więcej w interaktywnej formie testów z lektury (pytania i odpowiedzi) znajdziesz korzystając z odsyłacza w prawym górnym rogu ekranu.