Zadanie maturalne z języka polskiego

Ludzie bezdomni. Fabryki, huty, kopalnie - Klucz odpowiedzi

Spis treści

Klucz odpowiedzi do zadania maturalnego: Fabryki, huty, kopalnie w oczach Stefana Żeromskiego – nowoczesność i postęp czy piekło dla pracujących tam ludzi? Odpowiedz na pytanie, analizując załączone fragmenty Ludzi bezdomnych oraz wykorzystując znajomość całości powieści. Zwróć szczególną uwagę na opisy maszyn i pracujących robotników.

Klucz odpowiedzi:

ROZWINIĘCIE TEMATU - zadanie maturalne

Analiza i interpretacja fragmentu zamieszczonego w arkuszu

1. Określenie sytuacji i przedstawienie bohaterów, np.: 0-2

a. Joasia w towarzystwie Tomasza zwiedza hutę,

b. Tomasz Judym, lekarz, główny bohater powieści,

c. Joasia Podborska, nauczycielka, zakochana z wzajemnością w Tomaszu.

2. Umiejscowienie fragmentu w strukturze powieści, np.: 0-1

a. opis dotyczy huty w Zagłębiu Dąbrowskim – Judym pracuje tam jako lekarz fabryczny,

b. scena poprzedza finałową rozmowę Judyma z Joasią, poprzedza ich rozstanie.

Obraz huty (maszyn i ich działania)

3. Fascynacja nowoczesnością, np.: 0-3

a. w tekście jest bardzo wiele opisów pracy maszyn,

b. potęga i ogrom maszyn,

c. piękno maszyn,

d. ruch, hałas, energia,

e. maszyny zdają się żyć – porównania do żywych organizmów,

f. patos i wzniosłość w opisie pracy maszyn.

4. Poczucie zagrożenia, np.: 0-3

a. motyw piekła (wysoka temperatura, łuna, odgłos jak „krótki, urwany śmiech szatana"),

b. maszyny i produkty porównane do potworów, węży itp.,

c. odgłosy jak „śpiew z tłumu, bojaźliwy, strwożony",

d. porównanie trąby tłoczącej powietrze do aorty, a szlaki do tryskającej krwi może kojarzyć się z niebezpieczeństwem, wypadkami,

e. huta budzi w Joasi trwogę („serce Joasi było strwożone"),

f. „martwa twarz" Judyma.

Obraz pracujących robotników

5. Jako silnych, panujących nad technologią, np.: 0-3

a. moc robotników panujących nad rozpalonym żelazem,

b. fizyczna siła robotników („olbrzymi czarni ludzie"),

c. praca w hucie jako ujarzmianie natury,

d. praca robotników „płynna, rytmiczna, prawie jak taniec".

6. Jako ofiar huty, np.: 0-3

a. interpretacja symboliki czarnych ludzi,

b. praca jest bardzo ciężka, ponad siły,

c. huta niszczy zdrowie robotników,

d. motyw walki żelaza z robotnikami i braku litości („kto chory, ten umiera").

Wykorzystanie znajomości całej powieści

7. Inne fabryki w powieści, np.: 0-5

fabryka cygar w Warszawie

a. miejsce pracy bratowej Judyma,

b. robotnicy wykonują wciąż te same proste czynności,

c. najważniejsze jest, aby robotnicy pracowali szybko, jak maszyny, automaty,

huta w Warszawie

d. miejsce pracy Wiktora Judyma,

e. praca bardzo ciężka i niszcząca zdrowie,

f. zauważenie podobieństw między stalownią warszawską a hutą w Zagłębiu.

8. Ogólny obraz fabryk, kopalni i hut w powieści, np.: 0-2

a. bezwzględność właścicieli,

b. nędza robotników,

c. niebezpieczne warunki pracy, liczne wypadki.

9. Wnioski 0-3

Wniosek pełny 3 p.

dostrzeżenie niejednoznaczności obrazu fabryk i kopalń w powieści – motywom pracy jako niszczącego przymusu ekonomicznego towarzyszy fascynacja techniką; podjęcie próby interpretacji przyczyn tej fascynacji – tradycja pozytywistyczna i/lub szybki rozwój techniki w II poł. XIX w.; zauważenie, że opis  stosunków w powieściowych fabrykach ma charakter krytyki społecznej),

Wniosek niepełny 2 p.

dostrzeżenie niejednoznaczności obrazu fabryk i kopalń w powieści – motywom pracy jako niszczącego przymusu ekonomicznego towarzyszy fascynacja techniką),

Próba podsumowania 1 p.

stwierdzenie, że Żeromski krytykuje stosunki w fabrykach i kopalniach lub stwierdzenie jego zafascynowania techniką.

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.