Klucz odpowiedzi do testu czytania ze zrozumieniem "Czas mistrzów"
Zadanie 1. (3 pkt) - możliwe punkty cząstkowe (1, 2)
Np.:
- konsekwentne stosowanie czasu teraźniejszego
- operowanie kontrastami [( choć to tylko (dla niego aż) kilka kroków); Zwycięstwo! – Rozpacz, tragedia!)]
- składnia nacechowana emocjonalnie:
- wykrzyknienia
- zdania zakończone wielokropkiem
- zdania krótkie, wyraziste
- nagromadzenie w zdaniu czasowników powodujące dynamikę wypowiedzi
- obrazowość języka, np. zwrotów, wyrażeń, zdań
- wyraziste epitety (na oczach tłumów, ostatkiem energii, publiczność zrywa się z miejsc, upragnioną granicę)
Zadanie 2. (1 pkt)
Np.:
- są elementem tradycji
- są pomostem między starożytnością a współczesnością
- inspirują twórczość artystyczną (teraz i w przeszłości)
- są tematem konkursów sztuki
- zwycięstwo na olimpiadzie, i teraz i w starożytności, wynosi zawodnika ponad przeciętność
Zadanie 3. (1 pkt)
Czteroletni okres pomiędzy igrzyskami olimpijskimi będący w starożytności miarą czasu.
Zadanie 4. (2 pkt) - nie przyznaje się punktów cząstkowych
Motywacja oddziałuje zarówno na formę fizyczną, jak i psychiczną sportowca. Od świadomości tego zależą przygotowania zawodnika i jego sukces.
Zadanie 5. (2 pkt) - za każdą odpowiedź po jednym punkcie
- Funkcję metafory.
- Funkcję cytatu.
Zadanie 6. (1 pkt)
Np.:
- uzupełniają się
- dotyczą tego samego tematu
- każdy następny akapit rozwija treści poprzedniego
- stanowią treściową całość
Zadanie 7. (2 pkt) - przyznaje się punkt cząstkowy
Np.:
- powtarzanie określonych czynności przez długi czas
- zabiegi umożliwiające skupienie – zrozumiałe jedynie dla wtajemniczonych (zawodnika i trenera)
- wzorzec postępowania (dieta, sen, relacje z ludźmi)
Zadanie 8. (1 pkt)
Np.:
Różnica dotyczy ilości czasu potrzebnego do koncentracji i rodzaju czynności wykonywanych przez zawodnika przed startem.
Zadanie 9. (1 pkt)
Sparaliżował go lęk dotyczący ewentualnych ocen jego ostatniego strzału
Zadanie 10. (1 pkt)
Np.:
- zdystansowanie się do nieudanego wcześniej startu
- zrozumienie, że są sprawy ważniejsze od sportu (np. rodzina)
- zrozumienie, że dla najbliższych ważna jest ona sama, a nie jej osiągnięcia
- odrzucenie złych myśli i przygnębienia
- ujrzenie wcześniejszej porażki we właściwych proporcjach
- chęć dalszej walki i udowodnienia, że się jest w czołówce
- pełna mobilizacja i koncentracja na nowym zadaniu
- zdobycie złotego medalu olimpijskiego
Zadanie 11. (1 pkt)
Np.:
- całkowite skupienie na wykonywanej czynności
- kontrola nad ciałem i umysłem
- koncentracja na teraźniejszości
- wewnętrzny spokój
Zadanie 12. (1 pkt)
Łączy je dążenie do harmonii (jedności) ducha i ciała. [kalokagatia – oznaczająca doskonałość duchową i cielesną, to ideał, do którego się dąży; flow – to stan bliski tej doskonałości, kiedy człowiek osiąga pełną harmonię ducha i ciała oraz kontrolę nad tymi sferami.]
Zadanie 13. (2 pkt)
Np.:
- O wynikach na zawodach olimpijskich w równym stopniu decyduje forma fizyczna jak i forma psychiczna zawodnika.
- Przygotowanie do igrzysk to troska o kondycję fizyczną i zabiegi wzmacniające psychikę zawodnika.
- Zwycięstwo zawodnikowi zapewnia wejście w stan flow – jedności tego, co fizyczne i duchowe.
Zadanie 14. (1 pkt)
C. ukazuje rolę wiedzy psychologicznej w przygotowaniu zawodnika do igrzysk.