Co powinien wiedzieć ósmoklasista - wymagania
Artykuł zawiera listę informacji i lektur, które ósmoklasista musi znać (rozpoznawać, wskazywać, rozumieć, stosować i określać funkcje) i umiejętności, którymi musi dysponować, by być doskonale przygotowany do sprawdzianu ósmoklasisty. Tekst powstał wyłącznie na podstawie opublikowanej w 2017 r. podstawy programowej z języka polskiego dla szkoły podstawowej.
Dlaczego warto wiedzieć wszystko, co w podstawie programowej jest zapisane? Dlaczego warto umieć wszystkie sprawności opisane w podstawie programowej? Najlepszą odpowiedzią na te pytania są słowa autorów informatora ósmoklasisty z języka polskiego "Tylko realizacja wszystkich wymagań z podstawy programowej, zarówno ogólnych, jak i szczegółowych, może zapewnić wszechstronne wykształcenie polonistyczne uczniów, w tym ich właściwe przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty".
I Kształcenie literackie i kulturowe
Uczeń rozpoznaje, wskazuje, rozumie, stosuje, określa funkcje
Czytanie utworów literackich
- rodzaje literackie
- epika
- liryka
- dramat
- akt
- scena
- tekst główny
- didaskalia
- monolog
- dialog
- gatunek
- bajkę
- ballada
- baśń
- dziennik
- epopeja
- fraszka
- hymn
- komedia
- legendę
- mit
- nowelę
- odmiany powieści i opowiadania
- obyczajowe
- przygodowe
- detektywistyczne
- fantastycznonaukowe
- fantasy
- opowiadanie
- pamiętnik
- pieśń
- powieść
- przypowieść
- sonet
- tragedia
- tren
- budowa testu literackiego
- tytuł
- podtytuł
- motto
- puenta
- punktu kulminacyjny
- osoba mówiąca
- podmiot liryczny
- narrator
- narracja oraz wskazuje funkcje w utworze
- pierwszoosobową
- trzecioosobową
- bohaterów
- głównych
- drugoplanowych
- określa ich doświadczenia i porównuje je z własnymi
- wykorzystuje w interpretacji utworów literackich
- elementy świata przedstawionego
- obrazy poetyckie w poezji;
- fikcję literacką
- elementy realistyczne i fantastyczne
- fabuła
- wątek główny
- wątki poboczne
- ustala kolejność zdarzeń
- rozumie ich wzajemną zależność
- środki stylistyczne:
- alegoria
- anafora
- apostrofa
- epitet
- eufemizm
- inwokacja
- ironia
- komizm
- słowny
- sytuacyjny
- postaci
- neologizm
- ożywienie
- porównanie
- porównanie homeryckie
- powtórzenie
- przenośnia
- pytanie retoryczne
- symbol
- uosobienie
- wyrazy dźwiękonaśladowcze
- zdrobnienie
- zgrubienie
- rozpoznaje elementy rytmizujące wypowiedź
- wers
- rym
- strofę
- refren
- liczbę sylab w wersie
- recytuje utwór literacki w interpretacji zgodnej z jego tematem i stylem.
Odbiór tekstów kultury
- części wypowiedzi (dostrzega relacje między nimi)
- tytuł
- wstęp
- rozwinięcie
- zakończenie
- informacje
- porządkuje wg ich funkcji w przekazie
- wyszukuje informacje
- cytuje
- rozpoznaje temat i główną myśl tekstu
- odróżnia
- ważne od drugorzędnych
- informacje o faktach od opinii
- informacje wyrażone wprost i pośrednio
- tekst
- informacyjny
- naukowy
- popularnonaukowy
- publicystyczny
- reklamowy
- gatunki dziennikarskie
- artykuł
- felieton
- reportaż
- wywiad
- przekazy audiowizualne
- filmy
- scenariusz
- reżyseria
- ujęcie
- gra aktorska
- muzyka
- adaptacja utworu literackiego
- filmowa
- sceniczna
- radiowa
- wskazuje różnice między tekstem literackim a jego adaptacją;
- koncerty
- spektakle
- gra aktorska
- reżyseria
- dekoracja
- charakteryzacja
- kostiumy
- rekwizyty
- muzyka
- programy radiowe i telewizyjne
- program
- informacyjny
- rozrywkowy
- program
- filmy
- dzieła sztuki
- komiks
- obraz
- grafika
- rzeźba
- fotografia
- określa wartości estetyczne
- odnajduje nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych
- odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia
- rozumie swoistość różnych tekstów kultury
- dokonuje odczytania tekstów poprzez przekład intersemiotyczny
- rysunek
- drama
- spektakl teatralny
- rodzaje piśmiennictwa - literatura
- naukowa
- piękna
- popularnonaukową
- publicystyczna