Szkoła podstawowa - języka polski

Wiedza i umiejętności ósmoklasisty

4.3333333333333 1 1 1 1 1 Rating 87%

Spis treści

Co powinien wiedzieć ósmoklasista - wymagania

Artykuł zawiera listę informacji i lektur, które ósmoklasista musi znać (rozpoznawać, wskazywać, rozumieć, stosować i określać funkcje) i umiejętności, którymi musi dysponować, by być doskonale przygotowany do sprawdzianu ósmoklasisty. Tekst powstał wyłącznie na podstawie opublikowanej w 2017 r. podstawy programowej z języka polskiego dla szkoły podstawowej.

Dlaczego warto wiedzieć wszystko, co w podstawie programowej jest zapisane? Dlaczego warto umieć wszystkie sprawności opisane w podstawie programowej? Najlepszą odpowiedzią na te pytania są słowa autorów informatora ósmoklasisty z języka polskiego "Tylko realizacja wszystkich wymagań z podstawy programowej, zarówno ogólnych, jak i szczegółowych, może zapewnić wszechstronne wykształcenie polonistyczne uczniów, w tym ich właściwe przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty".


I Kształcenie literackie i kulturowe

Uczeń rozpoznaje, wskazuje, rozumie, stosuje, określa funkcje

Czytanie utworów literackich

  1. rodzaje literackie
    1. epika
    2. liryka
    3. dramat
      1. akt
      2. scena
      3. tekst główny
      4. didaskalia
      5. monolog
      6. dialog
  2. gatunek
    1. bajkę
    2. ballada
    3. baśń
    4. dziennik
    5. epopeja
    6. fraszka
    7. hymn
    8. komedia
    9. legendę
    10. mit
    11. nowelę
    12. odmiany powieści i opowiadania
      1. obyczajowe
      2. przygodowe
      3. detektywistyczne
      4. fantastycznonaukowe
      5. fantasy
    13. opowiadanie
    14. pamiętnik
    15. pieśń
    16. powieść
    17. przypowieść
    18. sonet
    19. tragedia
    20. tren
  3. budowa testu literackiego
    1. tytuł
    2. podtytuł
    3. motto
    4. puenta
    5. punktu kulminacyjny
    6. osoba mówiąca
      1. podmiot liryczny
      2. narrator
    7. narracja oraz wskazuje funkcje w utworze
      1. pierwszoosobową
      2. trzecioosobową
    8. bohaterów
      1. głównych
      2. drugoplanowych
      3. określa ich doświadczenia i porównuje je z własnymi
      4. wykorzystuje w interpretacji utworów literackich
    9. elementy świata przedstawionego
    10. obrazy poetyckie w poezji;
    11. fikcję literacką
    12. elementy realistyczne i fantastyczne
    13. fabuła
      1. wątek główny
      2. wątki poboczne
      3. ustala kolejność zdarzeń
      4. rozumie ich wzajemną zależność
  4. środki stylistyczne:
    1. alegoria
    2. anafora
    3. apostrofa
    4. epitet
    5. eufemizm
    6. inwokacja
    7. ironia
    8. komizm
      1. słowny
      2. sytuacyjny
      3. postaci
    9. neologizm
    10. ożywienie
    11. porównanie
    12. porównanie homeryckie
    13. powtórzenie
    14. przenośnia
    15. pytanie retoryczne
    16. symbol
    17. uosobienie
    18. wyrazy dźwiękonaśladowcze
    19. zdrobnienie
    20. zgrubienie
    1. rozpoznaje elementy rytmizujące wypowiedź
      1. wers
      2. rym
      3. strofę
      4. refren
      5. liczbę sylab w wersie
  5. recytuje utwór literacki w interpretacji zgodnej z jego tematem i stylem.

Odbiór tekstów kultury

  1. części wypowiedzi (dostrzega relacje między nimi)
    1. tytuł
    2. wstęp
    3. rozwinięcie
    4. zakończenie
  2. informacje
    1. porządkuje wg ich funkcji w przekazie
    2. wyszukuje informacje
    3. cytuje
    4. rozpoznaje temat i główną myśl tekstu
    5. odróżnia
      1. ważne od drugorzędnych
      2. informacje o faktach od opinii
      3. informacje wyrażone wprost i pośrednio
  3. tekst
    1. informacyjny
    2. naukowy
    3. popularnonaukowy
    4. publicystyczny
    5. reklamowy
  4. gatunki dziennikarskie
    1. artykuł
    2. felieton
    3. reportaż
    4. wywiad
  5. przekazy audiowizualne
    1. filmy
      1. scenariusz
      2. reżyseria
      3. ujęcie
      4. gra aktorska
      5. muzyka
      6. adaptacja utworu literackiego
        1. filmowa
        2. sceniczna
        3. radiowa
        4. wskazuje różnice między tekstem literackim a jego adaptacją;
    2. koncerty
    3. spektakle
      1. gra aktorska
      2. reżyseria
      3. dekoracja
      4. charakteryzacja
      5. kostiumy
      6. rekwizyty
      7. muzyka
    4. programy radiowe i telewizyjne
      1. program
        1. informacyjny
        2. rozrywkowy
  6. dzieła sztuki
    1. komiks
    2. obraz
    3. grafika
    4. rzeźba
    5. fotografia
    6. określa wartości estetyczne
    7. odnajduje nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych
    8. odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia
    9. rozumie swoistość różnych tekstów kultury
    10. dokonuje odczytania tekstów poprzez przekład intersemiotyczny
      1. rysunek
      2. drama
      3. spektakl teatralny
  7. rodzaje piśmiennictwa - literatura
    1. naukowa
    2. piękna
    3. popularnonaukową
    4. publicystyczna
Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.