Jak dobrze cytować?
Cytat, jeśli chodzi o dialog z tradycją literacką, jest jednym z najważniejszych elementów prac pisemnych. Dzięki cytowaniu autor może korzystnie wpłynąć nie tylko na merytoryczną jakość swojej pracy, ale również na swój pozytywny wizerunek, ukazując się czytelnikowi jako erudyta.
Z mojego doświadczenia jednoznacznie wynika, że jest to także najwięsza słabość uczniowskich prac pisemnych. Mankament ten wynika nie tyle, z niewiedzy, ale raczej z paskudnych nawyków wyniesionych z potoczności, braku wprawy i lęku przed cytowaniem. Tymczasem naprawdę nie wiele trzeba, aby tę umiejętność posiąść.
Rola cytatów
- pozwalają na polemikę z innymi autorami
- pozawalają wykazać się erudycją (im więcej odwołań tym wartościowszy tekst)
- zwiększają siłę argumentacji, posiadając wartość dowodową
- szczególną rolę odgrywają w interpretacji poezji.
Jak stosować cytaty?
- cytując zawsze podawaj kto jest autorem tych słów i w jakim tekście one się pojawiły (dobrym zwyczajem jest również na końcu pracy sporządzić bibliograficzny spis pozycji, do których się odwoływałeś)
- zawsze wyróżniaj cytat ujmując go w cudzysłów, który go rozpoczyna i kończy
- cytując wiersze wyróżniaj je graficznie z własnego tekstu i zawsze zachowuj układ wersyfikacyjny i (o ile to możliwe) układ graficzny fragmentu
- cytuj tylko najistotniejsze dla twojego wywodu fragmenty (jeśli myśl jest rozbita dygresją wówczas korzystaj ze znaku (...) wskazującego na pominięcie fragmentu wypowiedzi w obrębie jednego cytatu
- integruj cytat z całym tekstem
- zatroszcz się o to, by cytaty były wprowadzone do tekstu jakimś zdaniem, frazą, słowem
- zadbaj, by każdy przywoływany fragment tekstu był opatrzony twoim komentarzem, interpretacją, analizą, tak, by nie było zbędnych wątpliwości co do tego, jaką rolę on pełni w twojej pracy.
- pamiętaj by cytat miał sens, by nie był wyrwany z kontekstu, zdania, z którego pochodzi (aby tego uniknąć cytuj fragmenty stanowiące całości znaczeniowe lub przynajmniej peryfrazuj kontekst wprowadzając cytat
- jeśli nie pamiętasz cytatu dokładnie, lepiej go sparafrazuj; w razie pomyłki nie wyjdziesz przynajmniej na głupca
Jak wprowadzać cytaty?
cytat może być:
-
przykładem
-
odrębnym zdaniem, do którego się odnosisz
-
częścią twojego zdania (tzw. mówienie cytatami – dopuszczalne tylko, gdy cytowane frazy są wplecione i zintegrowane ze zdaniem
X mówi:...; potwierdzają to słowa...; Odnajdujemy to w słowach...; Odwołam się do słów...; podobne stanowisko zajmuje X w słowach....; zgadzam/nie zgadzam się ze stanowiskiem X, który uważa, że...; Słowa Y .....; powołam się na...;
Jak cytować wiersz?
W mowie wiązanej, czyli wierszu ważna dla treści jest wersyfikacja, czyli budowa wiersza, dlatego cytując wiersz trzeba zachować strukturę wersów. Można zrobić to na dwa sposoby:
można cytować wiersz zachowując jego strukturę graficzną - wówczas cytat zaczynamy od nowej linii i zachowujemy budowę graficzną cytowanego wiersza np.:
"Bez serc, bez ducha, to szkieletów ludy;
Młodości! dodaj mi skrzydła!
Niech nad martwym wzlecę światem
W rajską dziedzinę ułudy:
Kędy zapał tworzy cudy, (...)"
można cytować wiersz w wypracowaniu zaznaczając koniec wersu ukośnikiem (/) np.: "Bez serc, bez ducha, to szkieletów ludy; / Młodości! dodaj mi skrzydła! / Niech nad martwym wzlecę światem / W rajską dziedzinę ułudy: / Kędy zapał tworzy cudy, (...)"
Bibliografia:
Kuziak M., Rzepczyński S., Kasterski R., Jak pisać po polsku?, Bielsko-Biała 2004.
Tomczyk Marta: Jak czytać wiersze?, Bielsko-Biała: Park Sp. z o. o., 2007
M. Adamczyk, B. Chrząstowska, J. T. Pokrzywniak. Starożytność-oświecenie. Podręcznik literatury dla klasy pierwszej szkoły średniej, WSiP: Warszawa, 1995 r.