Ferdydurke. Pytania do lektury
Witold Gombrowicz: "Ferdydurke" - pytania z treści lektury
Artykuł zawiera pytania z treści lektury Witolda Gombrowicza pt.: Ferdydurke ułożone według rozdziałów, które zgodnie z rozporządzeniem MEN obowiązują na maturę i są obowiązkowe dla każdego ucznia szkoły ponadgimnazjalnej (liceum i technikum) na poziomie podstawowym, ponieważ tak wskazuje podstawa programowa Rozdziały nieobowiązujące na poziomie podstawowym wyróżnione zostały gwiazdką (*).
Rozdział I Porwanie
Pytania do lektury:
- Jaki topos zostaje przywołany na samym początku rozdziału I w „Ferdydurke"?
- Jaka technika narracji został wykorzystana w opisie bohatera w pierwszym akapicie I rozdziału w „Ferdydurke"?
- Jakie środki stylistyczne i w jakiej funkcji wykorzystał Gombrowicz w pierwszym akapicie I rozdziału w „Ferdydurke"?
- W jaki sposób narrator gra z konwencją?
- Co śniło się Józiowi na początku I rozdziału w „Ferdydurke"?
- Jaki środek stylistyczny został wykorzystany do kreacji bohatera w akapicie II I rozdziału w „Ferdydurke"?
- Znajdź aluzję literacką w drugim akapicie I rozdziału w „Ferdydurke"?
- Jaki stosunek do tradycji pokazuje zdanie: „Las ten, co gorsza, był zielony."?
- Kim jest Józio?
- Na czym polega przewaga rówieśników nad Józiem?
- Jakie są przykre konsekwencje nieokreśloności Józia?
- W jaki sposób narrator udziela głosu swoim ciociom?
- Jaki stosunek ma narrator do niedojrzałości?
- Dlaczego Józio zaczął pisać książkę?
- Kto odwiedził Józia?
- Co przyprawił profesor Pimko Józiowi?
- Gdzie zabrał profesor Pimko Józia?
- W jakim celu profesor Pimko zabrał Józia do szkoły?
- Jakie środki językowego wyrazu zostały wykorzystane, by pokazać proces dziecinnienia Józia?
Rozdział II Uwięzienie i dalsze zdrabnianie
Pytania z treści lektury.
- Jaką rolę pełni język w przypadku konfliktu chłopiąt z chłopakami?
- Jakie środki stylistyczne wykorzystał W. Gombrowicz, by przedstawić obraz grona pedagogicznego?
- Jaki obraz ciała pedagogicznego Gombrowicz pokazuje w Ferdydurke?
- Jaki stosunek do wykładanych treści z języka polskiego ma Bladaczka?
- Jaki stosunek do języka polskiego mają uczniowie?
- Jaki stosunek do uczniów ma Bladaczka?
- Jaki stosunek do Bladaczki mają uczniowie?
- Jakie środki stylistyczne zostały wykorzystane do pokazania szkoły?
- Jaki obraz szkoły kreuje W. Gombrowicz?
- Co jest przedmiotem krytyki W. Gombrowicza w tym fragmencie Ferdydurke?
Rozdział III Przyłapanie i dalsze miętoszenie
Pytania do lektury
- Jaki obraz lekcji kreuje Witold Gombrowicz?
- Jaki jest obraz nauczyciela łaciny?
- Jak zachowuje się nauczyciel łaciny?
- Jaki stosunek ma nauczyciel łaciny do uczniów?
- Jaki stosunek mają uczniowie do nauczyciela łaciny?
- Jaki stosunek do przedmiotu mają uczniowie?
- Kto się pojedynkuje?
- Jakie deformacje motywu pojedynku pojawiają się w „Ferdydurke" W. Gombrowicza?
- Kto jest superarbitrem?
- Kto jest sekundantem?
- Jaki jest wynik pojedynku?
- Jakie są konsekwencje pojedynku?
- W jaki sposób Miętus uświadomił Syfona?
- Jaki stosunek ma do pojedynku Józio?
- Jaki stosunek ma do pojedynku Pimko?
Rozdział VI Uwiedzenie i dalsze zapędzanie w młodość
Pytania z treści lektury
- Jaki stosunek do Młodziaków ma profesor Pimko?
- Jak wyglądają relacje Józia z Młodziakami?
- Jak wyglądają relacje profesora Pimko z Zutą?
- Jak wyglądają relacje Józia z Zutą?
- Jakie cechy ma Zuta?
- Jakie cechy ma Młodziakowa?
- Jakie cechy ma inżynier-konstruktor Młodziak?
- Jak określisz sytuację, w której znalazł się bohater Ferdydurke?
Rozdział VII Miłość
Pytania do lektury
- O co Józio toczy pojedynek z Zutą?
- Z czym walczy Józio i jakie są konsekwencje?
- Jakie konsekwencje miał pojedynek na miny dla Miętalskiego?
- Co łączy Miętalskiego i Józia?
- Co zagraża Józiowi na początku VII rozdziału?
- Czego pragnie Józio w trakcie pobytu u Młodziaków na początku rozdziału VII?
- Czego boi się Józio?
- Za pomocą jakich środków językowego wyrazu narrator pokazuje zagubienie i lęk Józia?
- W czym przejawia się narracja behawioralna?
- Jak Józio zachowuje się w trakcie rozmowy telefonicznej Zuty?
- Jaką rolę pełni światło?
- Jaki stosunek do samotności ma Józio?
- Co w Zucie symbolizuje nowoczesność?
- Jaką funkcję pełnią pytania?
- Jakie fragmenty dowodzą słuszności tytułu rodziału VII?
- W jaki sposób Józio chce zdobyć sympatię Zuty?
- Jaki topos uruchamia fragment:
- Jak wygląda drugi pojedynek między Józiem a Zutą w pokoju Zuty?
- Co chroni Józia, przed poddaniem się narzuconej formie?
- Jaki topos uruchamia Gombrowicz w cytacie:
- Jak wygląda trzeci pojedynek między Józiem a Zutą w pokoju Zuty?
- Jakie środki stylistyczne odnajdujesz w tym fragmencie i jaką funkcję one pełnią?
- Kto ratuje Józia przed spotwornieniem w trakcie jego spotkania z Zutą?
- Jak nazywa się zabieg, który obserwujemy we fragmencie:
- Jakie cechy ma język Miętusa
- Jaką gębę przyprawiła Józiowi Zuta?
Rozdział VIII Kompot
Pytania z treści lektury
- Na czym polega pogrążenie się Józia w pupie?
- Dlaczego Syfon popełnia samobójstwo?
- Jak wyglądają zmagania profesora Pimko z pensjonarką?
- Jak przebiegają zmagania Józia z Zutą?
- W jakich okolicznościach następuje wyzwolenie Józia?
- Jakie środki stylistyczne odnajdujesz we fragmencie:
- Jaki stosunek do szkoły ma Józio:
- Co się dzieje z Józiem w trakcie pobytu u Młodziaków?
- Jaki los spotkał Syfona?
- Dlaczego Józio zafascynowany jest relacjami Pimki i Młodziakowej?
- Na czym polega problem Józia w relacjach z Zutą?
- Za co Józio podziwia profesora Pimko?
- Co czuje Józio w Kompocie?
- Jaką rolę pełni szyderstwo w życiu Józia?
- Co się dzieje z Józiem?
- Dlaczego Józio odrzuca plany oszpecenia pensjonarki?
- W jaki sposób Józiowi udało się wyzwolić się z formy narzuconej przez Młodziaków?
- Co świadczy o nowoczesności Młodziaków przy obiedzie?
- Jak inżynier pomógł Józiowi?
- W jaki sposób Józio osłabił formę Zuty i formę Młodziaków?
- Jakim słowem Józio osłabił formę Zuty, Joanny i Wiktora Młodziaków?
- Dlaczego Józio wyzwolił się z pensjonarki?
- Kogo przeraził kompot Józia?
- Dlaczego Młodziakowie odchodzą od stołu?
- Jaką rolę odgrywa kompot w „Ferdydurke"?
Rozdział IX Podglądanie i dalsze zapuszczanie się w nowoczesność
Pytania do lektury
- Po co Józio opłacił żebraka?
- Co dało Józiowi podglądanie Zuty przez dziurkę od klucza?
- Co dało Józiowi przeglądanie biurka Zuty?
- Na czym polega intryga Józia Kowalskiego?
- Do jakiego dzieła literackiego odnajdujemy nawiązanie na początku IX rozdziału Ferdydurke?
- Jak Józio postanawia popsuć formę Zuty?
- Jaką rolę odegrał żebrak w „Ferdydurke"?
- W jaki sposób narrator udziela głosu bohaterom?
- W jaki sposób wykreowany został obraz mieszkania Młodziaków?
- Jaką funkcję pełnią liczne konteksty przywołane w opisie mieszkania Młodziaków?
- Jaką funkcję pełni opis pokoju Młodziakówny?
- Jaką prawdę zdradziła szuflada Zuty?
- Co było najważniejszym odkryciem Józia, gdy przeglądał szufladę Zuty?
- Co symbolizuje łydka?
- Jaki motyw nieustannie powtarza narrator w rozdziale IX „Ferdydurke"?
- Jaką intrygę uknuł Józio?
Rozdział X Hulajnoga i nowe przyłapania
Pytania z treści lektury
- Jaki jest cel podglądania?
- Jaką gębę ma inżynier wieczorem, kto mu ją przyprawił, kiedy?
- Jak interpretujesz tytuł rozdziału?
- Jakie środki stylistyczne dostrzegasz we fragmencie:
- „Nazajutrz po nocy burzliwej i dręczonej snami zerwałem się skoro świt."
- Co przypomina ci odprawa, którą sobie urządza Józio przed podglądanie w łazience?
- Jakie środki językowego wyrazu wykorzystał pisarza do kreacji Młodziaka podczas porannej toalety?
- Co dla Józia i Młodziaków znaczą słowa: „Veni, vidi, vici"?
- Jakie były konsekwencje łazienkowego podglądania?
- Jak narrator tworzy napięcie przed rozwiązaniem akcji?
- Skąd Józio wiedział co robi Zuta w swoim pokoju w ostatnią noc, którą spędził u Młodziaków?
- Jak interpretujesz konflikt Wiktora z Joanną?
- Jak Zuta zareagowała na przybycie Kopyrdy?
- Jak zareagowali Młodziakowie widząc Kopyrdę w szafie w pokoju Zuty?
Rozdział XII Filibert dzieckiem podszyty
Pytania do lektury
- Jaką konwencję literacką tu wykorzystano?
- Jak opiszesz konstrukcję świata przedstawionego?
- Jakie są najczęstsze środki stylistyczne?
- Jaką rolę pełnią wtrącenia?
- Jak rozpoczynają się kolejne zdania?
- Na czym polega wieloznaczność tytułu?
Rozdział XIII Parobek, czyli nowe przychwycenie*
- Dlaczego studenci budzili wstręt w Miętalskim?
- Dlaczego Miętalski odrzuca wszystkich napotkanych parobków?
- Dlaczego Józio boi się opuścić miasto?
- Jaką funkcję pełni metafora szczekających chłopów?
- Dlaczego Józio i Miętalski nie zostali pożarci przez chłopów?
- Jakie cechy ma ciotka Hurlecka?
- Jakie miejsce w życiu Józia zajmuje Bolimowo?
- Kim są dla Józia szlachetnie urodzeni mieszkańcy Bolimowa?
- Jaką funkcję pełnią pierwsze opisy mieszkańców Bolimowa?
- Jak Miętus zareagował, gdy zobaczył parobka?
- Co w Walku urzekało Miętusa?
- Dlaczego Józio trzasnął Walka w gębę?
- Co symbolizuje dawanie w gębę parobkowi?
- Jak wygląda bratanie się Miętusa z Walkiem?
- Z kim Józio planował ucieczkę? Z kim uciekł?
- Co zmieniła ucieczka z Bolimowa w życiu Józia?
Rozdział XIV Hulajgęba i nowe przyłapanie
Pytania z treści lektury
- Na jaką lekturę pastiszem jest ostatnia część „Ferdydurke"?
- Kto grał w Kinga?
- Dlaczego Józio i inni grali w Kinga?
- Jak gracze zachowywali się w czasie gry w Kinga?
- Jaki stosunek do swojej roli i do etykiety towarzyskiej ma Józio?
- Co wytrąca wuja i ciotkę z formy, w której tkwili?
- Jak Konstanty reaguje na informację, że Miętus brata się z Walkiem?
- Dlaczego wszyscy szukali Miętusa?
- Jak zachowuje się Miętus?
- Jakim językiem posługuje się Miętus?
- Dlaczego Zygmunt chce spoliczkować Miętusa?
- Dlaczego Zygmunt nie może spoliczkować Miętusa?
- Jaka jest rola cioci?
- Jaką rolę odgrywa we dworze bagatelizowanie?
- Dlaczego Józio chce uciekać jeszcze w nocy?
- Z kim Józio planuje się ucieczkę z Bolimowa?
- Dokąd Józio chce uciekać?
- Dlaczego Walek został przyłapany w nocy?
- Kto kogo tresuje?
- Co robili chłopi z okolic, kiedy jaśnie państwo katowali, a potem tresowali Walka?
- Jaką rolę w buncie chłopów odegrał Miętus?
- Kto uderzył Konstantego w twarz?
- Jak wyglądają relacje między Józiem a Zosią?
- Dlaczego Zosia ma na imię Zosia?