Filozoficzny wymiar cierpienia w „Innym świecie” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego

Cała literatura łagrowa ukazuje cierpienie, ale w przeciwieństwie do niej Grudziński ucieka od martyrologii w kierunku uogólnień opisywanych doświadczeń:

  • nostalgia za ojczyzną (nawet Rosjan)
  • natura również niszczy ludzi, zadaje cierpienie
  • akt dobrowolnego męczeństwa, jako akt wolności (Ukrainka Natalia Lwowna, zabójca Stalina, Kostylew)

Praca była narzędziem tortur i mordu.

Głód był wynikiem nadludzkiej pracy w nieludzkich warunkach i programowo niewystarczających posiłków.

Ponadto rodziny „politycznych” były represjonowane, skutecznie zmuszano je, by zerwały wszelkie więzi z więźniami. Cierpienie psychiczne było zatem nie tylko efektem braku wolności, tęsknoty, ale także odebraniem wszelkich wartości, celu w życiu i osamotnienia.

Męka moralna polega na odebraniu człowiekowi podmiotowości i pojmowaniu społeczeństwa („Powinniśmy umrzeć – my gnój ludzki, ”)

Łagrownicy to ludzie martwi za życia, poddani nieustannej reifikacji prowadzącej do dehumanizacji, którzy nigdy nie mieli opuścić obozów pracy.

Czy zgadzasz się na użycie ciasteczek

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.