Szczegółowy plan wydarzeń „Skąpca” Moliera z podziałem na akty i sceny (bohaterowie i konflikty). Przydatny dla uczniów i nauczycieli.

Moliere, Skąpiec. AKT I — ekspozycja i zawiązanie konfliktów (dom Harpagona, ukryta szkatułka, plany małżeńskie)

Scena I — Walery, Eliza

  • Walery prosi Elizę o wierność i potwierdzenie miłości.
  • Eliza przyznaje, że kocha Walerego, ale boi się gniewu Harpagona.
  • Walery wyjaśnia, że chce zdobyć łaskę Harpagona sprytem.
  • Walery przypomina, że już służy Harpagonowi jako rządca, aby zyskać jego zaufanie.
  • Walery mówi, że chwali skąpstwo Harpagona celowo, aby go ułaskawić.
  • Eliza prosi Walerego o ostrożność, bo Harpagon jest podejrzliwy.

Scena II — Kleant, Eliza

  • Kleant mówi Elizie, że chce się zwierzyć.
  • Kleant wyznaje Elizie, że kocha Mariannę.
  • Kleant dodaje, że Marianna opiekuje się chorą matką i żyje skromnie.
  • Kleant przyznaje, że ukrywa miłość do Marianny przed Harpagonem.
  • Eliza obiecuje bratu pomoc w obronie jego uczucia.

Scena III — Harpagon, Strzałka

  • Harpagon wyrzuca Strzałkę i przeszukuje mu kieszenie z podejrzenia o kradzież.
  • Strzałka zaprzecza i nazywa Harpagona „arcyhultajem” i „urodzonym wisielcem”.

Scena IV — Harpagon

  • Harpagon wyjawia w monologu, że ma szkatułkę z dziesięcioma tysiącami talarów.
  • Harpagon mówi, że zakopał szkatułkę w ogrodzie i wciąż boi się złodziei.

Scena V — Harpagon, Kleant, Eliza

  • Harpagon niepokoi się, czy dzieci nie słyszały wyznań o szkatułce.
  • Harpagon udaje, że jego słowa były żartem.

Scena VI — Harpagon, Kleant, Eliza

  • Harpagon oznajmia, że sam chce poślubić Mariannę.
  • Harpagon postanawia wydać Elizę za Anzelma bez posagu.
  • Eliza protestuje i zapowiada, że woli śmierć niż taki ślub.

Scena VII — Harpagon, Walery, Eliza

  • Walery doradza Elizie uległość na pokaz i chwali władzę ojca przed Harpagonem.
  • Harpagon powierza Waleremu pilnowanie posłuszeństwa Elizy.

Scena VIII — Walery, Eliza

  • Walery prosi Elizę o pozorne posłuszeństwo i granie na zwłokę.
  • Walery proponuje, by Eliza udawała chorobę dla odroczenia ślubu.

Scena IX — Harpagon, Walery

  • Walery zapewnia Harpagona o czujności wobec Elizy i o gospodarności.

Scena X — Walery

  • Walery podkreśla potrzebę ostrożności, aby doprowadzić do ślubu z Elizą.

Moliere, Skąpiec. AKT II — narastanie konfliktu finansowego i uczuciowego (pożyczka, lichwa, swatanie Marianny)

Scena I — Kleant, Strzałka

  • Kleant prosi Strzałkę o pomoc w zaciągnięciu pożyczki przez pośrednika Simona.
  • Strzałka skarży się na brutalne traktowanie przez Harpagona.

Scena II — Kleant, Strzałka, Simon, Harpagon

  • Simon zjawia się z tajemniczym wierzycielem dla Kleanta.
  • Kleant odkrywa, że wierzycielem jest Harpagon.
  • Kłótnia ojca z synem o pieniądze i rozrzutność.

Scena III — Harpagon, Kleant

  • Harpagon grozi Kleantowi wydziedziczeniem za marnotrawstwo.
  • Kleant zarzuca ojcu bezduszność i skąpstwo.

Scena IV — Frozyna, Harpagon

  • Frozyna zachwala Mariannę jako skromną i niedrogą w utrzymaniu dla Harpagona.
  • Harpagon dopytuje o posag i koszty małżeństwa.

Scena V — Frozyna, Harpagon

  • Frozyna obiecuje przekonać matkę Marianny do ślubu z Harpagonem.
  • Frozyna domaga się wynagrodzenia za swatanie, a Harpagon odmawia zapłaty.

Scena VI — Frozyna

  • Frozyna narzeka na skąpstwo Harpagona i zapowiada, że znajdzie inną drogę zapłaty.

Moliere, Skąpiec. AKT III — spiętrzenie intryg i zabieganie o Mariannę (przyjęcie, pierścień, czujność Harpagona)

Scena I — Harpagon, Kleant, Eliza, Walery, pani Claude, Jakub, Szczygiełek, Ździebełko

  • Harpagon rozkazuje urządzić skromną ucztę dla Marianny i jej matki.
  • Harpagon nakazuje palić mało świec, żeby oszczędzić.
  • Harpagon każe Elizie pilnować sreber podczas przyjęcia.
  • Walery chwali oszczędność Harpagona, żeby zyskać jego przychylność.

Scena II — Harpagon i domownicy

  • Harpagon drobiazgowo kontroluje przygotowania do przyjęcia.

Scena III — Harpagon, Kleant

  • Harpagon wypytuje Kleanta o zdanie o Mariannie.
  • Kleant odpowiada wymijająco, bo sam kocha Mariannę i nie chce się zdradzić.

Scena IV — Kleant, Harpagon

  • Kleant sondował plany ojca wobec Marianny i starał się je rozpoznać.

Scena V — Harpagon, Marianna, Frozyna, Kleant, Eliza, Walery

  • Marianna przychodzi z Frozyną do domu Harpagona na spotkanie i ucztę.
  • Kleant stara się być uprzejmy wobec Marianny i okazywać jej względy.
  • Frozyna przypomina Mariannie, że Harpagon ją kocha i zabiega o jej rękę.

Scena VI — Kleant, Marianna, Harpagon, Frozyna

  • Kleant szuka obecności przy Mariannie i stara się ją ośmielić.
  • Harpagon niepokoi się o względy syna wobec Marianny i jest zazdrosny.

Scena VII — Harpagon, Marianna, Frozyna

  • Harpagon komplementuje Mariannę i podkreśla wartość skromności.

Scena VIII — Kleant, Marianna

  • Kleant wręcza Mariannie pierścień, podając, że to podarek od Harpagona.
  • Marianna przyjmuje pierścień i dziękuje za prezent.

Scena IX — Frozyna, Marianna

  • Frozyna zachęca Mariannę do przyjęcia oświadczyn Harpagona jako rozwiązania bezpiecznego.

Scena X — Harpagon, Marianna, Frozyna

  • Harpagon zapewnia, że po ślubie będzie oszczędnie i porządnie.

Scena XI — Harpagon, Jakub

  • Harpagon beszta Jakuba za rzekomą rozrzutność i grozi mu za „zbytki”.

Scena XII — Kleant, Jakub

  • Kleant prosi Jakuba o pośrednictwo w rozmowie z Harpagonem o Mariannie.

Scena XIII — Harpagon

  • Harpagon przenosi szkatułkę z pieniędzmi do ogrodu i zakopuje ją ponownie.

Scena XIV — Harpagon, Kleant, Jakub

  • Kleant rozmawia z Harpagonem o Mariannie z udziałem Jakuba jako „pośrednika”.
  • Jakub przekręca wypowiedzi i zaognia konflikt między ojcem a synem.

Scena XV — Harpagon

  • Harpagon zostaje sam i dalej lęka się o bezpieczeństwo szkatułki.

Moliere, Skąpiec. AKT IV — kryzys i przełom (konflikt o Mariannę, zniknięcie szkatułki, rozpacz Harpagona)

Scena I — Kleant, Marianna, Eliza, Frozyna

  • Eliza potwierdza Mariannie, że zna miłość Kleanta do niej.
  • Eliza obiecuje pomoc w doprowadzeniu do szczęśliwego rozwiązania.

Scena II — Harpagon, Kleant

  • Harpagon żąda od Kleanta zrzeczenia się Marianny na rzecz ojca.
  • Kleant odmawia i stwierdza, że kocha Mariannę ponad wszystko.

Scena III — Harpagon, Kleant

  • Harpagon grozi Kleantowi wyrzuceniem z domu i odcięciem środków.

Scena IV — Kleant, Harpagon

  • Kleant próbuje ugody finansowej z ojcem w sprawie Marianny i jest wyśmiany.

Scena V — Jakub, Harpagon, Kleant

  • Jakub znów pośredniczy i znów miesza w rozmowie, co zwiększa nieporozumienia.

Scena VI — Strzałka, Kleant

  • Strzałka dostaje się do skrytki w ogrodzie i wydobywa szkatułkę Harpagona.
  • Strzałka przekazuje szkatułkę Kleantowi w ustronnym miejscu.
  • Kleant sprawdza zawartość szkatułki i upewnia się, że to złoto ojca.

Scena VII — Harpagon

  • Harpagon odkrywa zniknięcie szkatułki i wpada w rozpacz.
  • Harpagon krzyczy „Złodzieje! Zabójcy! Sprawiedliwości!” i wzywa pomoc.

Moliere, Skąpiec. AKT V — śledztwo, rozpoznania rodzinne i rozwiązanie (prawda o Walerym i Mariannie, dwie pary, warunek szkatułki)

Scena I — Harpagon, Komisarz

  • Harpagon wzywa Komisarza i domaga się odnalezienia szkatułki.
  • Komisarz chwali się doświadczeniem w łapaniu złodziei i zapowiada przesłuchania.

Scena II — Harpagon, Komisarz, Jakub

  • Jakub w trakcie przesłuchania obciąża Walerego insynuacjami o kradzieży.
  • Komisarz zapisuje zeznania Jakuba i szykuje się do aresztowania Walerego.

Scena III — Harpagon, Komisarz, Walery

  • Walery przy Komisarzu mówi, że jego „wina” to miłość do Elizy.
  • Harpagon nazywa Walerego „dobrze urodzonym opryszkiem” i żąda surowości.

Scena IV — Harpagon, Komisarz, Walery, Anzelm

  • Walery zapowiada ujawnienie swojego pochodzenia wobec Anzelma znającego Neapol.
  • Walery oświadcza, że jest synem don Tomasza d’Alburci z Neapolu.
  • Anzelm twierdzi, że don Tomasz zginął na morzu z rodziną podczas ucieczki po zamieszkach w Neapolu.
  • Walery wyjaśnia, że ocalał jako siedmioletni chłopiec z pomocą służącego na hiszpańskim okręcie.
  • Walery dodaje, że wychował go kapitan hiszpański i wprowadził do służby wojskowej.
  • Walery mówi, że przybył tu tropem ojca i z miłości do Elizy dostał się do domu Harpagona jako rządca.
  • Walery podaje dowody: rubinową pieczęć ojca, agatową bransoletę od matki i świadka Pedra.
  • Marianna potwierdza historię i rozpoznaje w Walerem brata po szczegółach rodzinnych.
  • Marianna opowiada o ocaleniu z rozbicia i niewoli u korsarzy razem z matką.
  • Marianna wyjaśnia, że po latach niewoli wróciły do Neapolu, potem do Genui, i żyją teraz w niedostatku.
  • Anzelm wyznaje, że jest don Tomaszem d’Alburci żyjącym pod nazwiskiem Anzelm.
  • Anzelm tłumaczy, że przeżył rozbicie, sprzedał majątek, osiadł w tym mieście i ukrył nazwisko.

Scena V — Harpagon, Anzelm, Eliza, Marianna, Frozyna, Walery, Komisarz, Jakub

  • Harpagon myśli już tylko o odzyskaniu dziesięciu tysięcy talarów.
  • Harpagon obarcza Walerego podejrzeniem o kradzież na podstawie słów Jakuba.
  • Walery oburza się na oskarżenie i prosi o rozsądek.

Scena VI — Harpagon, Anzelm, Eliza, Marianna, Kleant, Walery, Frozyna, Komisarz, Jakub, Strzałka

  • Kleant ogłasza, że może zwrócić szkatułkę, jeśli otrzyma zgodę na ślub z Marianną.
  • Harpagon pyta o stan szkatułki i boi się o „choćby szeląg”.
  • Kleant zapewnia, że nic nie ruszono i że decyzja należy do Harpagona.
  • Marianna oświadcza, że o jej ręce decyduje teraz ojciec, czyli Anzelm, który się właśnie ujawnił.
  • Anzelm zgadza się na małżeństwo Walerego z Elizą i na małżeństwo Kleanta z Marianną.
  • Anzelm proponuje pokryć wszystkie koszty obu ślubów i całej sprawy.
  • Harpagon akceptuje oba małżeństwa w zamian za zwrot szkatułki w całości.
  • Kleant oddaje ojcu szkatułkę i kończy spór o pieniądze.

FAQ — najczęstsze pytania o „Skąpca”

Kto jest głównym bohaterem i na czym polega jego problem?

Głównym bohaterem jest Harpagon — skrajnie skąpy ojciec Kleanta i Elizy, chorobliwie przywiązany do pieniędzy (szkatułki z dziesięcioma tysiącami talarów).

Co to jest szkatułka i dlaczego jest ważna?

Szkatułka to skarb Harpagona (dziesięć tysięcy talarów) zakopany w ogrodzie; jej zniknięcie wywołuje kryzys i śledztwo.

Dlaczego Harpagon chce poślubić Mariannę?

Harpagon chce poślubić Mariannę, bo jest skromna, „niedroga” w utrzymaniu i nie oczekuje zbytku.

Kim okazują się Walery i Marianna w finale?

Walery i Marianna okazują się dziećmi don Tomasza d’Alburcy; ich ojciec (Anzelm) rozpoznaje ich po szczegółach historii rodzinnej.

Jak kończy się sztuka?

Harpagon odzyskuje szkatułkę; Anzelm zgadza się na śluby Walerego z Elizą i Kleanta z Marianną oraz deklaruje pokrycie kosztów; następuje pojednanie.

Jaką rolę pełni Frozyna?

Frozyna jest pośredniczką (swatką); zachwala Mariannę Harpagonowi i popycha sprawy matrymonialne, licząc na wynagrodzenie.

Źródło: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/skapiec.html

Czy zgadzasz się na użycie ciasteczek

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.