Rozwiązania ZADAń

Zadanie 1. (0 –1)
Oceń prawdziwość poniższych sformułowań. Wybierz P, jeśli sformułowanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Rozwiązanie
  • PP
 
Zadanie 2. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie 1., 2. albo 3.
Obraz współczesnego świata wyłaniający się z utworu jest
Rozwiązanie
  • B1
 
Zadanie 3. (0–2)
a) Wyjaśnij znaczenie przenośni zamurowany horyzont użytej w tekście.
Przykładowe rozwiązanie
  • Zamurowany horyzont to obraz wieżowców, które sięgają chmur i zasłaniają perspektywę/horyzont/widok.
b) Podaj dowolny poprawny związek frazeologiczny z wyrazem horyzonty i wyjaśnij znaczenie tego związku.
Przykładowe rozwiązanie
  • „szerokie horyzonty” – duża wiedza / elokwencja / rozległe zainteresowania lub możliwości, perspektywy
  • „wąskie horyzonty” – brak zainteresowań
  • „poszerzać horyzonty” – rozwijać perspektywę, zmienić swoje myślenie na bardziej otwarte
Zadanie 4. (0–1)
Wypisz z wiersza sformułowanie, którym można zastąpić frazeologizm oko w oko, i wyjaśnij znaczenie tego sformułowania.
Przykładowe rozwiązanie
„Okno w okno” – okna wieżowców są naprzeciw siebie, w bliskiej odległości. Ludzie obserwują się nawzajem, co ogranicza im swobodę, ponieważ wszyscy wiedzą, co robią inni.
 
Zadanie 5. (0–1)
Wyjaśnij, jaki związek z treścią wiersza Julii Hartwig ma jego tytuł.
Przykładowe rozwiązania
  • Tytuł wiersza sugeruje, że tekst jest komunikatem, ponieważ podaje się nim do powszechnej wiadomości informację o tym, że wycięto drzewa, opustoszały ptasie gniazda i że wokół nie ma już zieleni.
  • Tekst jest komunikatem, ponieważ ostrzega się ludzi przed smutną przyszłością w martwym, betonowym świecie.
Zadanie 6. (0–1)
Leszek Węgłowski tak napisał o twórczości autorki wiersza Komunikat: Twórczość Julii Hartwig to niewątpliwie sztuka patrzenia. Sztuka patrzenia na malarstwo, ale też na drugiego człowieka, na ludzkie życie.
Czy zacytowana wyżej opinia może stanowić komentarz do wiersza Julii Hartwig? Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do utworu Komunikat.
Przykładowe rozwiązanie
Tak, może stanowić komentarz, ponieważ Julia Hartwig opisuje świat w taki sposób, jakby go malowała, zwraca uwagę na szczegóły, a jednocześnie porusza problemy, które są ważne dla innych ludzi.
 
Zadanie 7. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
W pierwszej części wiersza dwukrotnie zastosowano wypowiedzenia złożone współrzędnie przeciwstawne w celu
A. przedstawienia stosunku człowieka do natury.
B. ukazania wartości, jakie ma dla człowieka rozwój cywilizacji.
C. niezmienności praw rządzących rozwojem technicznym.
D. podkreślenia nieodwracalności zmian, jakie grożą przyrodzie.
 
Zadanie 8. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Z wiersza Komunikat wynika, że dla podmiotu lirycznego ważną wartością jest
A. troska.
B. pracowitość.
C. ofiarność.
D. filantropia.
 
Zadanie 9. (0–2)
Przyjrzyj się poniższemu zdjęciu i odpowiedz, czy ilustruje ono problem ukazany w utworze Komunikat. W uzasadnieniu sformułuj dwa argumenty odnoszące się zarówno do wiersza, jak i do zdjęcia.
Przykładowe rozwiązania
  • Zajęcie stanowiska: Uważam, że zdjęcie dobrze ilustruje problem ukazany w utworze.
Argument 1.
Na pierwszym planie widać budynek banku, wokół którego nie ma drzew, podobnie jak wokół wieżowca z utworu.
Argument 2.
Gmach, podobnie jak wieżowiec z wiersza, zasłania kamienicę, do której z trudem dociera światło słoneczne.
  • Zajęcie stanowiska: Zdjęcie nie ilustruje problemu.
Argument 1.
Bank ze zdjęcia nie zasłania nieba, jest ono widoczne dla mieszkańców kamienicy, a w wierszu jest mowa o tym, że cały horyzont jest zamurowany.
Argument 2.
Budynek banku znajduje się w centrum miasta, a w mieście mało jest miejsc, w których rosłyby drzewa i śpiewały ptaki.
 
Zadanie 10. (0–2)
a) Podaj imię i nazwisko autora i tytuł utworu, z którego pochodzi poniższy fragment.
Rozwiązanie
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz
b) Wyjaśnij, jaką rolę odgrywa przyroda w cytowanym fragmencie.
Rozwiązanie
Przyroda stanowi tło dla ukazanego w tym fragmencie dworu w Soplicowie, którego biel odbija się od ciemnej zieleni liści.
 
Zadanie 11. (0–3)
Napisz zaproszenie na spotkanie pod hasłem Chrońmy zagrożone gatunki zwierząt! organizowane przez Szkolne Koło Miłośników Przyrody. Zachęć w nim do aktywnego udziału. Uwaga: w ocenie wypowiedzi będzie brana pod uwagę poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna.
 
Przykładowe rozwiązanie
Zaproszenie
Serdecznie zapraszamy zauroczonych pięknem przyrody Kolegów i Koleżanki z klas siódmych na niezwykłe spotkanie, które organizujemy pod hasłem „Chrońmy zagrożone gatunki zwierząt”. Odbędzie się ono 21 września w szkolnym klubie „Zielony zakątek” w godzinach 1400–1600. W programie przewidziano między innymi projekcję krótkich filmów uczniowskich o ciekawostkach przyrodniczych naszej okolicy. Najciekawszy film zostanie nagrodzony. Będzie też możliwość wstąpienia do naszego koła.
Z ogromną przyjemnością powitamy Was w naszym gronie.
Członkowie
Szkolnego Koła Miłośników Przyrody
Źródło:
Informator o sprawdzianie ósmoklasisty z języka polskiego
Czy zgadzasz się na użycie ciasteczek

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.