Konspekt (scenariusz) lekcji języka polskiego
-
Szkoła: ZS nr 6 w Jastrzębiu Zdroju
-
Klasa: II B
-
Przedmiot: język polski
-
Prowadzący: Arkadiusz Żmij – nauczyciel kontraktowy
-
Program: Między tekstami
-
Temat lekcji: Kim był wajdelota, czym była pieśń?
-
Cele lekcji:
-
ogólny: budowanie wiedzy o romantyzmie
-
cele szczegółowe:
-
uczeń potrafi wyjaśnić jaką rolę przypisują romantycy pieśni gminnej (literaturze) i łączyć ją z pojęciem tożsamości narodowej
-
rozumieć nowe – romantyczne stanowisko w kwestii narodu polskiego
-
uczeń potrafi opisać cechy pieśni gminnej
-
uczeń zna, rozumie i poprawnie stosuje pojęcia: arka przymierza, wajdelota, pieśń/wieść gminna
-
-
-
Metody dydaktyczne:
-
analizy i interpretacji
-
pracy w grupach metodą kart pracy
-
heurezy
-
-
Środki dydaktyczne:
-
Podręcznik (fragment pieśni Wajdeloty o wieści gminnej),
-
"Biblia Tysiąclecia"
-
„Słownik mitów i tradycji kultury” Władysława Kopalińskiego
-
-
Formy pracy:
-
zbiorowa
-
wykładu
-
-
Bibliografia:
-
T. Renk, T. Witkowska: Między tekstami, język polski, poradnik dla nauczyciela cz.3, Gdańsk: GWP, 2004 r.
-
S. Rosiek, E. Nawrocka, B. Oleksewicz, G. Tomaszewska: Między tekstami, język polski, poradnik dla nauczyciela cz.3, Gdańsk: GWP, 2004 r.
-
Konspekt właściwy:
I Ogniwo wstępne: ok. 7'
-etap organizacyjny
-stworzenie sytuacji problemowej:
-
Krótkie przypomnienie podstawowych informacji o „Konradzie Wallenrodzie” Adama Mickiewicza. (cena spiskowania, makiawelizm, symbolika sceny śmierci, walka A. Mickiewicza z cenzurą)
-
Czym jest pieśń w Wielkiej Improwizacji?
II Ogniwo centralne
-
Podział klasy na grupy zadaniowe i rozdanie kart pracy.
-
Praca w grupach ok. 10'
-
G1 – Słownikowe znaczenie „arki przymierza”
-
Odnajdź w termin „arka przymierza” w „Słowniku mitów i tradycji kultury” Władysława Kopalińskiego
-
przeczytaj fragment „Konrada Wallenroda” A. Mickiewicza z podręcznika i dokonaj szkicowej analizy interpretacji
-
kontroluj poprawność prezentacji poszczególnych grup
-
-
G2 – Kontekst Biblijny
-
analiza fragmentów Biblii zawierających frazę „arka przymierza”: K. Sędziów 20:24-30; 1. K. Samuela 4:2-7
-
czym jest tu „arka przymierza”? Jaką funkcję pełni w społeczeństwie?
-
przeczytaj fragment Konrada Wallenroda z podręcznika
-
-
G3 – Arka przymierza w „Konradzie Wallenrodzie” A. Mickiewicza
-
jak rozumiana jest tu „arka przymierza”
-
wynotuj jej cechy
-
określ jaką rolę ma spełnić „arka przymierza”
-
przeczytaj cały fragment „Konrada Wallenroda” A. Mickiewicza z podręcznika
-
-
G4 – Kim byli wajdeloci?
-
przeczytaj definicję Kazimierza Władysława Wojcickiego i odnajdź w niej funkcje jakie pełnili w społeczeństwie litewskim wajdeloci
-
Kto w „Konradzie Wallenrodzie” jest wajdelotą?
-
Przeczytaj cały fragment „Konrada Wallenroda” A. Mickiewicza z podręcznika
-
-
G5 – Pieśń gminna strofy 1-3
-
co dają porównania pieśni gminnej do Arki przymierza, Archanioła, apostrofy i jaką funkcję pełnią?
-
wynotuj cechy pieśni gminnej
-
Przeczytaj cały fragment „Konrada Wallenroda” A. Mickiewicza z podręcznika
-
-
G6 – Pieśń gminna strofy 4-5
-
kto ją wykonuje w przedostatniej strofie? Dlaczego? Kim są „ojcowie bezdzietni”?
-
Jaki efekt uzyskuje poeta porównując w ostatniej strofie pieśń gminną do trąby archanioła?
-
Przeczytaj cały fragment „Konrada Wallenroda” A. Mickiewicza z podręcznika
-
-
-
Prezentacja wniosków (maksymalnie pięciominutowe wystąpienia) ok. 25'
III Ogniwo końcowe:
Wnioski ogólne, które mają odpowiedzieć na pytania:
-
Kto wg romantyków stanowi naród polski? Jak było do tej pory?
-
Co (zdaniem romantyków) jest źródłem tożsamości narodowej Polaków?
-
Czy zdaniem A. Mickiewicza Polska przetrwa mimo że spłonęła i obróciła się w ruinę?
-
***Przeanalizujcie również drzeworyt zamieszony w podręczniku.