Scenariusz lekcji język polskiego poświęconej Biblijnemu poematowi kosmogonicznemu.
-
Szkoła: ZS nr 6 w Jastrzębiu-Zdroju
-
Klasa: 1 LA, 1 C
-
Przedmiot: język polski
-
Prowadzący: Arkadiusz Żmij – stażysta
-
Program: Pamiętajcie o ogrodach
-
Temat lekcji: Biblijny poemat kosmogoniczny i żywotność jego motywów w poezji współczesnej.
-
Cele lekcji:
-
ogólny: budowanie przekonania o starożytnych korzeniach kultury europejskiej
-
cele szczegółowe:
-
uczeń dostrzega oryginalność przekazu biblijnego o początkach świata
-
uczeń rozumie topos genezyjski w wierszu Różewicza
-
uczeń potrafi wymienić etapy powstania świata
-
uczeń dostrzega przenośne znaczenia
-
uczeń wie którym dniem tygodnia jest niedziela i wyjaśnić dlaczego
-
-
-
Metody dydaktyczne:
-
burzy mózgów
-
analizy i interpretacji
-
-
Środki dydaktyczne:
-
Księga Rodzaju, w: Biblia
-
kserokopie wiersza T. Różewicza
-
podręcznik: A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1, WSiP: Warszawa,
-
-
Formy pracy:
-
jednostkowa
-
zbiorowa
-
-
Bibliografia:
-
A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1, WSiP: Warszawa,
-
M. Adamczyk, B. Chrząstowska, J. T. Pokrzywniak. Starożytność-oświecenie. Podręcznik literatury dla klasy pierwszej szkoły średniej, WSiP: Warszawa, 1995 r.
-
M. Stworowa, M. Orlicka, Scenariusze lekcji języka polskiego, Innowacje: Goleszów, 1994 r.
-
Konspekt właściwy:
I Ogniwo wstępne:
-etap organizacyjny
-stworzenie sytuacji problemowej:
-
Jakie źródła ma kultura europejska?
Ogniwo centralne
-
Ukazanie podobieństw i różnic między biblijną kosmogonią a mityczną:
-
mitologia grecka: Na początku był Chaos; z Chaosu wyłonili się bogowie;
-
w Biblii: Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię.
-
konkluzja: oryginalność przekazu biblijnego polega na wskazaniu Boga jako pierwszej przyczyny.
-
-
Analiza poematu o stworzeniu świata.
-
Wymieńcie po kolei jak powstawał świat…. wynotujcie sobie te etapy
-
Znajdźcie w tekście wyraz oceniający dzieło stworzenia (dobre, dobra).
-
Spróbujcie określić, co zostało ocenione jako dobre?
-
Jeżeli światłość, dzień, oddzielenie zostały ocenione jako dobre, to co nazwać złem? (ciemność, pustkowie, bezład)
-
Do jakiego zakresu pojęć należą dobro i zło? (pojęcia moralne)
-
Jeżeli analizowany obraz traktować w kategoriach moralnych, to czym było stworzenie świata? Było tworzeniem ładu moralnego.
-
W czasie analizy sukcesywnie tworzymy tabelkę, która osiąga następujący kształt:
chaos |
Złe (zło) |
Dobre (dobro) | ład |
Ciemność Pustkowie Bezład |
Światłość Dzień Oddzielenie |
||
Było |
Stało się |
4. Czy w formie dostrzegacie środki charakterystyczne dla języka poezji? (paralelizmy, przenośnie, epitety)
5. Motywy biblijne w wierszu Ocalony T. Różewicza (z t. Niepokój 1947).
Ogniwo końcowe
-
Wnioski końcowe:
-
Biblijny poemat o stworzeniu świata ma rodowód starobabiloński, ale oryginalność jego polega na świadomości Boga jako pierwszej przyczyny.
-
Utwór ma charakter poetyckiej metafory.
-
Człowiek od najdawniejszych czasów nie godził się na chaos, dążył do uporządkowania.
-
Tradycja biblijna jest ciągle żywa w świadomości Europejczyków.
-
Do myśli biblijnych sięga się w najważniejszych momentach życia i historii, jako do autorytetu moralnego.
-
-
Zadanie domowe:
Przeczytaj psalmy 2, 130, 146