Scenariusz lekcji język polskiego poświęconej Biblijnemu poematowi kosmogonicznemu.

  1. Szkoła: ZS nr 6 w Jastrzębiu-Zdroju

  2. Klasa: 1 LA, 1 C

  3. Przedmiot: język polski

  4. Prowadzący: Arkadiusz Żmij – stażysta

  5. Program: Pamiętajcie o ogrodach

  6. Temat lekcji: Biblijny poemat kosmogoniczny i żywotność jego motywów w poezji współczesnej.

  7. Cele lekcji:

    1. ogólny: budowanie przekonania o starożytnych korzeniach kultury europejskiej

    2. cele szczegółowe:

      • uczeń dostrzega oryginalność przekazu biblijnego o początkach świata

      • uczeń rozumie topos genezyjski w wierszu Różewicza

      • uczeń potrafi wymienić etapy powstania świata

      • uczeń dostrzega przenośne znaczenia

      • uczeń wie którym dniem tygodnia jest niedziela i wyjaśnić dlaczego

  8. Metody dydaktyczne:

    1. burzy mózgów

    2. analizy i interpretacji

  9. Środki dydaktyczne:

    1. Księga Rodzaju, w: Biblia

    2. kserokopie wiersza T. Różewicza

    3. podręcznik: A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1, WSiP: Warszawa,

  10. Formy pracy:

    1. jednostkowa

    2. zbiorowa

  11. Bibliografia:

    1. A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1, WSiP: Warszawa,

    2. M. Adamczyk, B. Chrząstowska, J. T. Pokrzywniak. Starożytność-oświecenie. Podręcznik literatury dla klasy pierwszej szkoły średniej, WSiP: Warszawa, 1995 r.

    3. M. Stworowa, M. Orlicka, Scenariusze lekcji języka polskiego, Innowacje: Goleszów, 1994 r.

Konspekt właściwy:

I Ogniwo wstępne:

-etap organizacyjny

-stworzenie sytuacji problemowej:

  1. Jakie źródła ma kultura europejska?

 

Ogniwo centralne

  1. Ukazanie podobieństw i różnic między biblijną kosmogonią a mityczną:

    1. mitologia grecka: Na początku był Chaos; z Chaosu wyłonili się bogowie;

    2. w Biblii: Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię.

    3. konkluzja: oryginalność przekazu biblijnego polega na wskazaniu Boga jako pierwszej przyczyny.

  2. Analiza poematu o stworzeniu świata.

    1. Wymieńcie po kolei jak powstawał świat…. wynotujcie sobie te etapy

    2. Znajdźcie w tekście wyraz oceniający dzieło stworzenia (dobre, dobra).

    3. Spróbujcie określić, co zostało ocenione jako dobre?

    4. Jeżeli światłość, dzień, oddzielenie zostały ocenione jako dobre, to co nazwać złem? (ciemność, pustkowie, bezład)

    5. Do jakiego zakresu pojęć należą dobro i zło? (pojęcia moralne)

    6. Jeżeli analizowany obraz traktować w kategoriach moralnych, to czym było stworzenie świata? Było tworzeniem ładu moralnego.

W czasie analizy sukcesywnie tworzymy tabelkę, która osiąga następujący kształt:

 

chaos

Złe (zło)

Dobre (dobro) ład

Ciemność

Pustkowie

Bezład

Światłość

Dzień

Oddzielenie

Było

Stało się

 4. Czy w formie dostrzegacie środki charakterystyczne dla języka poezji? (paralelizmy, przenośnie, epitety)

 5. Motywy biblijne w wierszu Ocalony T. Różewicza (z t. Niepokój 1947).

 

 

Ogniwo końcowe

  1. Wnioski końcowe:

    1. Biblijny poemat o stworzeniu świata ma rodowód starobabiloński, ale oryginalność jego polega na świadomości Boga jako pierwszej przyczyny.

    2. Utwór ma charakter poetyckiej metafory.

    3. Człowiek od najdawniejszych czasów nie godził się na chaos, dążył do uporządkowania.

    4. Tradycja biblijna jest ciągle żywa w świadomości Europejczyków.

    5. Do myśli biblijnych sięga się w najważniejszych momentach życia i historii, jako do autorytetu moralnego.

  2. Zadanie domowe:

Przeczytaj psalmy 2, 130, 146

 

Czy zgadzasz się na użycie ciasteczek

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.