Scenariusz lekcji poświęconej Horacemu i jego utworom: Exegi monumentum, Aequam memento i List do Pizonów.
-
Szkoła: ZS nr 6 w Jastrzębiu Zdroju
-
Klasa: 1 LA
-
Przedmiot: język polski
-
Prowadzący: Arkadiusz Żmij – stażysta
-
Hasło programowe: Inne gatunki literackie antyku
-
Program: Pamiętajcie o ogrodach
-
Temat lekcji:Najwybitniejszy liryk starożytności – Horacy (Exegi monumentum, Aequam memento i List do Pizonów)
-
Cele lekcji:
-
ogólny: budowanie przekonania o starożytnych korzeniach kultury europejskiej
-
cele szczegółowe:
-
uczeń potrafi wyjaśnić pochodzenie wyrażenia „exegi monumentum”, „carpe diem”
-
uczeń potrafi zdefiniować termin „pieśń”
-
uczeń rozumie czym jest postawa horacjańska
-
uczeń dostrzega znaczenie Horacego
-
uczeń zna „List do Pizonów” i potrafi omówić jego tematykę
-
uczeń zna Pieśń XXX z Księgi III oraz Pieśń III z księgi II
-
-
-
Metody dydaktyczne:
-
burzy mózgów
-
analizy i interpretacji
-
analizy porównawczej
-
-
Środki dydaktyczne:
-
tablice z cytatami
-
A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1 Antologia, WSiP: Warszawa, s. 68
-
podręcznik: A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1, WSiP: Warszawa, s. 101
-
-
Formy pracy:
-
jednostkowa
-
zbiorowa
-
-
Bibliografia:
-
A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1, WSiP: Warszawa, s. 101
-
A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1 Antologia, WSiP: Warszawa, s. 68
-
M. Adamczyk, B. Chrząstowska, J. T. Pokrzywniak. Starożytność-oświecenie. Podręcznik literatury dla klasy pierwszej szkoły średniej, WSiP: Warszawa, 1995 r.0
-
M. Stworowa, M. Orlicka, Scenariusze lekcji języka polskiego, Innowacje: Goleszów, 1994 r.
-
Konspekt właściwy:
I Ogniwo wstępne: 10’
-
Odsłonięcie części tablicy z napisanymi fragmentami różnych tekstów, np.:
Jednak mam tę nadzieję, że przedsię za laty
Nie będą moje czułe nocy bez zapłaty
A co ma za żywota ujmie czas dzisiejszy,
To po śmierci nagrodzi z lichwą wiek późniejszy.
I opatrzył to dawno syn pięknej Latony,
że moich kości popiół nie będzie wzgardzony.
(Jan Kochanowski, Muza w. XVI)
O mnie Moskwa i będą wiedzieć Tatarowie,
I różnego mieszkańcy świata Anglikowi,
Mnie Niemiec i waleczny Hiszpan, mnie poznają,
Którzy głęboki strumień Tybrowy pijają.
(Jan Kochanowski, Pieśń XXIV, w. XVI)
Ja czuję nieśmiertelność, nieśmiertelność tworzę,
Cóż Ty większego mogłeś zrobić – Boże?
(Adam Mickiewicz, Dziady cz. III, w. XIX)
(Leopold Staff, Ostatni z mego pokolenia, w. XX)
(Wisława Szymborska, Radość pisania, w. XX)
II Ogniwo centralne (ok. 30’)
-
Polecenie przepisania powyższych fragmentów do zeszytu jednoczesnym pytaniem: Co łączy te teksty wyjęte z różnych epok? 7’
Jest w nich i nadzieja sławy pośmiertnej, pewność sławy pośmiertnej, pewność sławy szerokiej, wykraczającej poza granice własnego kraju, jest mowa o spiżowym pomniku, wyjątkowej roli poety, równającego się z Bogiem, jest przekonanie, że twórczość jest zaprzeczeniem przemijalności, bo utrwala na zawsze. Można więc mówić o wędrującym motywie (toposie) „pośmiertnej sławy poety”, o toposie.
-
Oto źródło tego toposu, najbardziej znany wiersz starożytny rzymskiego poety Horacego – Exegi monumentum aere perennius –Stawiłem sobie pomnik trwalszy niż ze spiży (L. Rydla). Które z elementów toposu były już u źródła? 10’
-
trwałość sławy (metafora: spiżowy pomnik) nie poddająca się czasowi;
-
nieśmiertelność (non omnis moriar – nie wszystek umrę)
-
wieczna młodość
Ponadto świadomość, że pierwszy z rzymskich poetów dorównał eolskim wierszom (greckim)
-
Kim był Horacy? 5’
Horacy – syn wyzwoleńca z Wenecji, mógł się kształcić dzięki mecenasowi; niezwykle popularny w Europie aż do końca XVIII w., szczyt sławy w renesansie. Stworzył gatunek zwany pieśnią (carmen) – utwór liryczny, poważny w tonie, dotykający spraw istotnych, wyraz zadumy filozoficznej i patriotycznej. Rozważania o sztuce – List do Pizonów.
-
Co znaczy „filozofia Horacego” albo „postawa Horacego - „Aequam memento”? 10’
autorem słów: „carpe diem”, ale utrzymując równowagę.
III Ogniwo końcowe: 3’
O tak, nie cały zginę, zostanie po mnie
Wzmianka w czternastym tomie encyklopedii
Pobliżu setki Millerów i Mickey Mouse
„List do Pizonów” Horacego, czyli słów kilka o sztuce i pisarzu
Pisarz: nie owijaj w bawełnę, selekcjonuj informacje, dbaj o język, uważnie dobieraj słowa, możesz tworzyć neologizmy, zachowuj czystość gatunkową, bądź zwięzły, czerp z tradycji
Sztuka: musi wzruszać, mimetyzm, realizm, utylitaryzm