Konspekt lekcji poświęconej pojedynkowi Apolla z Marsjaszem pojawiającym się w wierszu Z. Herberta Apollo i Marsjasz i odnoszącej się do tekstów źródłowych.

  1. Szkoła: ZS nr 6 w Jastrzębiu Zdroju

  2. Klasa: 1 LA, 1C
  3. Przedmiot: język polski
  4. Prowadzący: Arkadiusz Żmij

  5. Program: Pamiętajcie o ogrodach
  6. Temat lekcji: Dwie koncepcje sztuki – mitologiczny pojedynek Apolla z Marsjaszem w kontekście wiersza Z. Herberta Apollo i Marsjasz.

  7. Cele lekcji:

    1. ogólny: budowanie przekonania o starożytnych korzeniach kultury europejskiej

    2. cele szczegółowe:
      • uczeń potrafi wyjaśnić rolę Apolla

      • uczeń dostrzega potrzebę korzystania z wielu źródeł (po porównaniu historii pojedynku wg J. Parandowskiego z redakcją R. Gravesa)

      • uczeń dostrzega relacje pomiędzy mitem, a wierszem Herberta

      • uczeń dostrzega dwie koncepcje sztuki i dwóch zwycięzców w micie i wierszu

      • uczeń wyrabia sobie własne zdanie na temat istoty i celu sztuki

  8. Metody dydaktyczne:

    1. analizy i interpretacji
    2. analizy porównawczej
    3. elementy wykładu
  9. Środki dydaktyczne:

    1. J. Parandowski Mitologia
    2. A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1 Antologia, WSiP: Warszawa, s. 68

    3. podręcznik: A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1, WSiP: Warszawa, s. 101

  10. Formy pracy:

    1. jednostkowa
    2. zbiorowa
  11. Bibliografia:

    1. A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1, WSiP: Warszawa, s. 101

    2. A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1 Antologia, WSiP: Warszawa, s. 68

    3. M. Adamczyk, B. Chrząstowska, J. T. Pokrzywniak. Starożytność-oświecenie. Podręcznik literatury dla klasy pierwszej szkoły średniej, WSiP: Warszawa, 1995 r.0

    4. J. Parandowski Mitologia

Konspekt właściwy:

I Ogniwo wstępne:

-etap organizacyjny
-stworzenie sytuacji problemowej:
  1. Czym jest sztuka? Po co nam sztuka?

II Ogniwo centralne

  1. Porównanie historii pojedynku z dwóch źródeł (Parandowski, Graves) i wypisanie zauważonych różnic
  2. Omówienie roli i znaczenia Apolla
  3. Kto jest zwycięzcą i dlaczego nim został uznany?
  4. Analiza i interpretacja utworu Z. Herberta Apollo i Marsjasz
    1. Zwrócenie uwagi na sytuację liryczną (w kontekście mitologicznym)

    2. Porównanie postaci Apolla i Marsjasza (z jednoczesnym zwróceniem uwagi na dwie koncepcje sztuki-wnioski z rozmowy na początku lekcji)

    3. Zwrócenie uwagi na reakcję otoczenia na koncert Marsjasza i przypomnienie reakcji słuchaczy na muzykę Apolla

    4. Kto jest prawdziwym zwycięzcą?

III Ogniwo końcowe

Jakie mamy koncepcje sztuki? = dionizyjska i apollinska

Jakie jest twoje zdanie na temat istoty i funkcji sztuki?

Zadanie domowe: Zacznij czytać Króla Edypa Sofoklesa