Konspekt lekcji poświęconej pojedynkowi Apolla z Marsjaszem pojawiającym się w wierszu Z. Herberta Apollo i Marsjasz i odnoszącej się do tekstów źródłowych.
-
Szkoła: ZS nr 6 w Jastrzębiu Zdroju
-
Klasa: 1 LA, 1C
-
Przedmiot: język polski
-
Prowadzący: Arkadiusz Żmij
-
Program: Pamiętajcie o ogrodach
-
Temat lekcji: Dwie koncepcje sztuki – mitologiczny pojedynek Apolla z Marsjaszem w kontekście wiersza Z. Herberta Apollo i Marsjasz.
-
Cele lekcji:
-
ogólny: budowanie przekonania o starożytnych korzeniach kultury europejskiej
-
cele szczegółowe:
-
uczeń potrafi wyjaśnić rolę Apolla
-
uczeń dostrzega potrzebę korzystania z wielu źródeł (po porównaniu historii pojedynku wg J. Parandowskiego z redakcją R. Gravesa)
-
uczeń dostrzega relacje pomiędzy mitem, a wierszem Herberta
-
uczeń dostrzega dwie koncepcje sztuki i dwóch zwycięzców w micie i wierszu
-
uczeń wyrabia sobie własne zdanie na temat istoty i celu sztuki
-
-
-
Metody dydaktyczne:
-
analizy i interpretacji
-
analizy porównawczej
-
elementy wykładu
-
-
Środki dydaktyczne:
-
J. Parandowski Mitologia
-
A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1 Antologia, WSiP: Warszawa, s. 68
-
podręcznik: A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1, WSiP: Warszawa, s. 101
-
-
Formy pracy:
-
jednostkowa
-
zbiorowa
-
-
Bibliografia:
-
A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1, WSiP: Warszawa, s. 101
-
A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1 Antologia, WSiP: Warszawa, s. 68
-
M. Adamczyk, B. Chrząstowska, J. T. Pokrzywniak. Starożytność-oświecenie. Podręcznik literatury dla klasy pierwszej szkoły średniej, WSiP: Warszawa, 1995 r.0
-
J. Parandowski Mitologia
-
Konspekt właściwy:
I Ogniwo wstępne:
-
Czym jest sztuka? Po co nam sztuka?
II Ogniwo centralne
-
Porównanie historii pojedynku z dwóch źródeł (Parandowski, Graves) i wypisanie zauważonych różnic
-
Omówienie roli i znaczenia Apolla
-
Kto jest zwycięzcą i dlaczego nim został uznany?
-
Analiza i interpretacja utworu Z. Herberta Apollo i Marsjasz
-
Zwrócenie uwagi na sytuację liryczną (w kontekście mitologicznym)
-
Porównanie postaci Apolla i Marsjasza (z jednoczesnym zwróceniem uwagi na dwie koncepcje sztuki-wnioski z rozmowy na początku lekcji)
-
Zwrócenie uwagi na reakcję otoczenia na koncert Marsjasza i przypomnienie reakcji słuchaczy na muzykę Apolla
-
Kto jest prawdziwym zwycięzcą?
-
III Ogniwo końcowe
Jakie mamy koncepcje sztuki? = dionizyjska i apollinska
Jakie jest twoje zdanie na temat istoty i funkcji sztuki?
Zadanie domowe: Zacznij czytać Króla Edypa Sofoklesa