Etap 2. Analiza właściwa
Pierwszy tekst
  1. Zwrócenie uwagi na rolę tytułu:
    • określa temat podejmowany w tekście
    • wskazuje problem i koncentruje na nim uwagę odbiorcy
    • wskazuje ważne osoby, wydarzenie, czas i miejsce i zwraca na nie uwagę odbiorcy.
  2. Dokładna lektura każdego tekstu, zrozumienie jego sensu oraz związków logicznych i przyczynowo-skutkowych.
  3. Wyodrębnienie w tekście części składowych.
  4. Odnalezienie i wypisanie z każdego akapitu kluczowych informacji.
  • Tytułem jest nazwisko artysty; jednostkowa biografia staje się punktem wyjścia do ogólniejszych rozważań.
  • Poglądy i działania Leonarda we wczesnym etapie:
    • bagatelizowanie teorii
    • rozumowanie indukcyjne, tj. najpierw eksperyment, obserwacja, potem wnioskowanie.
  • Schemat postępowania Leonarda / metoda pracy.
  • Czynnik sprzyjający rozwojowi nauki – pomysłowość/kreatywność.
  • Zmiana podejścia – docenienie teorii, zrozumienie, że teoria i empiria się uzupełniają.
  • Dowód na przyjętą nową tezę o komplementarności teorii i empirii.
  • Znaczenie badań / metod pracy Leonarda da Vinci w nauce.
Drugi tekst
  1. Zwrócenie uwagi na rolę tytułu:
    • określa temat podejmowany w tekście
    • wskazuje problem i koncentruje na nim uwagę odbiorcy
    • wskazuje ważne osoby, wydarzenie, czas i miejsce i zwraca na nie uwagę odbiorcy.
  2. Dokładna lektura każdego tekstu, zrozumienie jego sensu oraz związków logicznych i przyczynowo-skutkowych.
  3. Wyodrębnienie w tekście części składowych.
  4. Odnalezienie i wypisanie z każdego akapitu kluczowych informacji.
  • Zwrócenie uwagi na dotychczasowe metody badawcze.
  • Wskazanie, że teoria nie łączy się z empirią (doświadczeniem).
  • Podkreślenie roli teorii.
  • Zwrócenie uwagi na brak powiązania między matematykami a przyrodnikami.
  • Zmiana sposobu podejścia do badań – podkreślenie roli współpracy między matematykami a przyrodnikami.
  • Podkreślenie indywidualnego znaczenia różnych dziedzin nauki.
  • Zwrócenie uwagi na konieczność łączenia teorii i empirii.
";