Strona 3 z 7
Etap 2. Analiza właściwa
Pierwszy tekst
- Zwrócenie uwagi na rolę tytułu:
• określa temat podejmowany w tekście
• wskazuje problem i koncentruje na nim uwagę odbiorcy
• wskazuje ważne osoby, wydarzenie, czas i miejsce i zwraca na nie uwagę odbiorcy. - Dokładna lektura każdego tekstu, zrozumienie jego sensu oraz związków logicznych i przyczynowo-skutkowych.
- Wyodrębnienie w tekście części składowych.
- Odnalezienie i wypisanie z każdego akapitu kluczowych informacji.
- Tytułem jest nazwisko artysty; jednostkowa biografia staje się punktem wyjścia do ogólniejszych rozważań.
- Poglądy i działania Leonarda we wczesnym etapie:
• bagatelizowanie teorii
• rozumowanie indukcyjne, tj. najpierw eksperyment, obserwacja, potem wnioskowanie. - Schemat postępowania Leonarda / metoda pracy.
- Czynnik sprzyjający rozwojowi nauki – pomysłowość/kreatywność.
- Zmiana podejścia – docenienie teorii, zrozumienie, że teoria i empiria się uzupełniają.
- Dowód na przyjętą nową tezę o komplementarności teorii i empirii.
- Znaczenie badań / metod pracy Leonarda da Vinci w nauce.
Drugi tekst
- Zwrócenie uwagi na rolę tytułu:
• określa temat podejmowany w tekście
• wskazuje problem i koncentruje na nim uwagę odbiorcy
• wskazuje ważne osoby, wydarzenie, czas i miejsce i zwraca na nie uwagę odbiorcy. - Dokładna lektura każdego tekstu, zrozumienie jego sensu oraz związków logicznych i przyczynowo-skutkowych.
- Wyodrębnienie w tekście części składowych.
- Odnalezienie i wypisanie z każdego akapitu kluczowych informacji.
- Zwrócenie uwagi na dotychczasowe metody badawcze.
- Wskazanie, że teoria nie łączy się z empirią (doświadczeniem).
- Podkreślenie roli teorii.
- Zwrócenie uwagi na brak powiązania między matematykami a przyrodnikami.
- Zmiana sposobu podejścia do badań – podkreślenie roli współpracy między matematykami a przyrodnikami.
- Podkreślenie indywidualnego znaczenia różnych dziedzin nauki.
- Zwrócenie uwagi na konieczność łączenia teorii i empirii.